Peter SYV på GymnasieGuiden

    hej Daniel,

    behörighet för lärare är rätt så kompliserad/krånglit "historia". Och nu utreds det också om utbildning för lärare på grundskolan ska göras om - igen!?

    Så, vi vet helt enkelt inte hur det kommer att bli om några år.

    Som det är nu, så räcker inte 15 hp för att bli behörig att undervisa på högstadiet, där är det minst 45 hp som krävs och i vissa ämnen även 60 hp.

    Saken är ju den att det nu, när det är lärarbrist, så kan man undervisa även utan utbildning på eftergymnasial nivå; se ex. juniorlärare >>. Men om du vill bli Behörig lärare, behöver du ta ut Legitimation från Skolverket. Skolverket kräver att man har lärarexamen och för övrigt, ställer vissa andra krav men också gör Bedömningar, ex. kan skolverket erkänna erfarenhet av undervisning i stället för högskolepoäng.

    Prata med studievägledare på lärarutbildnignar, är mitt råd. Vänd dig också till Skolverket. Dock kan Skolverket svara att man skickar det man har till dem och inväntar svar... och så kan man läsa på Skolverkets hemsida. Men "bedömningar" gå inte att beskriva... i två liknande fall kan Skolverket göra olika bedömningar. Och bedömningsgrunder förändras också över tid.

    Jag förstår att det är inte ett sådant svar du vill ha, men tyvärr så är det extremt svårt att säga någonting idag om den framtida behörigheten för lärare på grundskolan. Detta för att ändringar är på gång, men vi vet idag inte exakt vilka ändringar.

    Hälsningar

    Peter syv