Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Anna!
    Till Kandidatprogram i Ekonomi (som är en 3-årig högskoleutbildning) krävs det, förutom Grundläggande behörighet (som du får om du får Examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram) även godkända betyg i Engelska 6, Matematik 3b eller 3c & i Samhällskunskap 1b.
    Till Civilekonom som är en 4-årig högskoleutbildning, krävs det för särskild behörighet: godkända betyg i Matematik 3b eller 3c och i Samhällskunskap 1b.

    Alla de kurser ingår som obligatoriska i Naturvetenskapsprogrammet, oavsett inriktning.
    Du behöver inte läsa några kurser efter gymnasiet, i fall du uppfyller kraven för gymnasieexamen http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen samt får godkända betyg i de ovan nämnda kurser.

    Hälsningar
    Mikael SYV