Maja
    Hej! jag går i 8:an och har börjat tänka mycket på gymnasievalet nästa år. Jag vill gå estet linjen men i framtiden vill jag bli diplomat. Jag har läst att om man går estet kan man sedan gå juridik på högskola efter. Kan man gå från juridik högskola till diplomat? Är det möjligt för mig att gå estet och sedan i framtiden på något sätt bli diplomat om man har tillräckligt höga betyg? Är väldigt tacksam för svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Maja,

    ja, det är möjligt att göra så som du planerar.

    Om yrket Diplomat kan du läsa här>> och juridikstudier på högskola är en bra grundutbildning inför forsatt väg mot diplomat-yrket.

    Det är också fullt möjligt att bli behörig till juristprogrammet om man på gymnasiet läser på Estetiska programmet>>.

    Bästa hälsningar och lycka till med dina studier och allt annat!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare