Cajsa
    Hej! Jag ska söka till Borås högskola nu i höst. Jag vill absolut helt läsa civilekonom eller ekonom då jag vill bli inköpare eller liknande.
    Jag har nog tyvärr inte betygen för att komma in där då jag inte får merit för matte 3 då det krävs. Jag ligger ca 0,5 poäng under...

    Men jag har nu upptäckt programmet "event management" som jag har chans att komma in på. Jag undrar vad jag kan arbeta som när jag är eximinerad? Jag såg att det var en hel del ekonomikurser och min fråga är om jag kan bli inköpare genom detta programmet? Kan jag även arbeta på en ekonomiavdelning som ex redovisare också?
    Vilka yrken kan jag jobba med om jag läser detta programmet? Kan jag bli inköpare på vilket företag som helst?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Cajsa!

    På Event management programmet får du examen i företagsekonomi med inriktning mot marknadsföring... filosofi kandidatexamen

    OBS! att utbildningen är förlagd till Campus i Varberg.

    För att jobba med redovisning skulle du behöva komplettera med följande kurser:

    skatterätt 7.5hp och ekonomistyrning 7.5hp (två kurser som utgör halvtidsstudier under en terrmin). Det kan du göra efter det att du har avslutat studier på programmet eller vid sidan av - kanske under andra året på utbildning skulle du kunna läsa extra, utöver heltid (det får man på högskola göra - läsa upp till 150% av studietakt, upp till max 45 högskolepoäng per termin). Heltid = 30 högskolepoäng per termin.

    Efter att ha läst på Event management programmet kan man jobba som t.ex

    projektledare

    marknadsförare

    eventkoordinator.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Allt som är i "blått" i våra svar - är klickbara länkar. Du hittar fler yrkesbeskrivnngar på www.framtid.se

    Lycka till med din ansökan till högskola!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare

    Tips om yrkeshögskoleutbildningar:

    Inköpare/Upphandlare

    Kvalificerad inköpare (logistiker)

    Redovisningskonsult

    Affärsinriktad redovisningsekonom

    om det står 400 yh, då läser man utbildning på två år på heltid (man läser 100 yrkeshögskolepoäng per termin).

    Det finns många spännande yrkeshögskoleutbildningar och du hittar alla dem på www.yhguiden.se

    OBS! det är olika ansökningsperioder till olika Yrkeshögskoleutbildningar (dock har många YH samma sista ansökningsdatum som högskola - dvs 15 april).

    • : Okej, tack! Men om jag vill bli inköpare, vilka kurser ska jag då komplettera på sidan av?
    • Milla : Det bästa vore om du kontaktade Helén Svensson, studievägledare på Borås högskola Tel: 033-435 4256, E-post: [email protected] som är expert på just det område. Då kan du ställa olika frågor till henne och få svar från experten, dvs "straight from the horse´s mouth". :)