Rebecka
    Hej. Jag vill bli lokförare och har sökt runt på internet och såg att man måste få rekommendation från psykolog och så stod det nått om urval eller så. Och jag undrar då,jag har lidit av depression och har generaliserad ångest och ocd på mitt papper,vart går gränsen för att få bli lokförare??

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Rebecka,
    vi rekommenderar att du gör ansökan till alla de yh-utbildningar till Lokförare >>> som du kan tänka dig vilja läsa (på olika orter) - du kan göra flera olika ansökningar samtidigt.

    Som Studie- och yrkesvägledare, har man inte den medicinska kompetensen för att kunna avgöra vilka sjukdomar och hälsotillstånd som man kan ha och ändå klara kraven för att kunna antas till utbildningen till Lokförare>> .

    Du kan antingen söka till utbildningar och påbörja testningen som ingår

    eller
    kontakta de utbildningsansvariga (jag tror du får ungefär samma svar som jag ger dig - att det är läkare och psykologer som avgör, inte lärare eller SYV)
    och
    du kan också kontakta Transportstyrelsen eller se om du hittar info på Transportstyrelsens hemsida om tågtrafik/järnväg ang. vad som skulle sätta hinder för dem som vill utbilda sig till lokförare/tågförare. Länktips: transportstyrelsen.se/sv/jarnvag/lokforarbevis