Sarah
    Hej jag ska välja gymnasium snart, om cirka två månader. Jag hade tänkt välja hår och makeupstylist linjen, men den är yrkesförberedande, så jag pratade med dom och de sa att man kunde lägga till extra kurs i svenska och engelska år 2 och 3, så den skulle bli högskoleförberedande.
    Men då undrar jag om jag går i den linjen, måste jag då bli stylist i framtiden eller kan jag välja den men bli någonting annat??
    • : Hej! Om du tillägger de ämnen som behövs för att uppnå grundläggande behörighet är du behörighet för högskolestudier. Och nej, du är inte låst till yrket "stylist" för det, utan om du väljer att läsa utbildning på högskolan t. ex. så kan du läsa utbildningar där det räcker att ha grundläggande behörighet. Om du däremot, låt oss säga, vill bli läkare, måste du lägga till kurser i bl.a. kemi, fysik, biologi och matte för att bli behörig. MVH,
    • Milla : Mycket bra svar, Brendan. Det är rätt det du skriver. Jag kan komplettera med följande: skulle man velat bli behörig till läkare när man går "stylist" dvs hantverksprogrammet, inriktning Övriga hantverk, så måste man läsa på komvux eller på naturvetenskapligt basår på högskola. Antal valbara poäng räcker inte till att lägga alla de kurserna i fysik, kemi, matte och biologi. Det är viktigt att komma ihåg att man inte kan bli behörig till en valfri högskoleutbildning på alla gymnasieprogram. Men man kan komplettera efter gymnasiet. Tack, Brendan , för din kommentar. Dina kommentarer är värdefulla för besökare på sajten och är alltid mycket välkomna!
    • : Hej! Bara roligt att hjälpa till :)!

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Det är sant att alla elever har rätt att läsa kurser för grundläggande behörighet till högskolestudier. Vilka kurser som du måste välja kan du se längst ner på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_HV.pdf
    Att få jobb som stylist är svårt, konkurrensen är stor. De flesta som går Stylist på gymnasiet, jobbar med ngt annat eller läser till ett annat yrke efter gymnasiet. Vi känner till exempel när f d elever på HV, stylist arbetar som personlig assistent, handläggare på försäkrings kassan och inom hemtjänst.
    Jag ber dig återkomma om jag inte lyckades svara på din fråga.
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej! Jag vill lägga till info om att du på ett yrkesprogram kan läsa som lärling vilket = man läser yrkeskurser på en arbetsplats. Har man lärlingskontrakt, har man rätt söka lärlingsersättning hos CSN (1000kr extra i månaden). Vill också tipsa om EuroSkills, internationell yrkestävling för unga där man kan tävla om att vara bäst inom sitt yrke i hela Europa ... EuroSkills kommer till Göteborg 1-3 dec 2016.
    Med vänlig hälsning, Mikael syv