Hej Sacha,
    särskild behörighet till Optikerprogrammet är godkända betyg i matematik2 och i naturkunskap2.

    Se info om Optikerprogrammet på Linnéuniversitetet och på KI, Karolinska institutet i Sthm.

    För behörighet behöver du alltså Examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram, kan t.ex vara från ekonomiprogrammet... (eller från ett yrkesprogram men då med godkända betyg i svenska 2, 3 och engelska 6) + godkända betyg i matte2 och nk2.
    Om du uppfyller de kraven, blir du BEHÖRIG till Optikerprogram på både Linnéuniversitetet och på KI /se info på länkarna ovan i detta svar/.

    Vänligen
    ANNA