edvin
    Jag är en 16 årig kille som precis har börjat el och energiprogrammet 2016. (2a veckan)
    Jag undrar om jag kan bli polis när jag går linjen el och energi? kan man lägga till svenska 3, historia 1a1 och 1a2, samhällskunskap 1a1 och 1a2, Engelska 6 eller engelska kurs B eller 3 åk engelska.

    Varför jag valt el är för jag/familj har tänkt så här... att om jag inte vill jobba som polis längre kan jag alltid falla tillbaka till elektriker. Det är bra att kunna om el så man vet säkerhetsriskeran och man kan alltid fixa saker som gått sönder själv. Problemet är att det går 30 st i klassen varav bara 4 killar och känner ingen!

    Tycker ni/du att det är smartare att byta till samhälle så man slipper läsa till något och slippa krångla till det?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Det var smart tänkt att lära sig ett yrke! Vill man efter gymnasiet utbilda sig till elektriker är det väldigt svårt att komma in och många ångrar att de inte gick elprogrammet på gymnasiet :(

    Du har rätt att läsa upp till svenska 3 och eng 6, kurser för högskolebehörighet och lägga till två små kurser i samhällskunskap och historia är oftast inga problem. Prata med SYV på fin skola!

    Du kommer att lära känna folk på skolan och kan få många nya vänner. Tänk också på att det finns Lärling på yrkesprogram och får man lärlingskontrakt har man rätt till lärlingsersättning från CSN vilket nästan dubblar din inkomst under gymnasietiden och denna möjlighet finns ej på högskoleförberedande program.

    Jag tycker du gjorde ett smart val! Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare