Felicia
    Hej,

    Jag undrar om man kan bli polis även om man är en offentlig person och/eller tidigare dokusåpa-deltagare? Alltså, kan jag bli polis även om jag är en stor youtube-profil eller om jag har deltagit i Paradise Hotel?

    Undrar också om deltagande (utan att man som följd blivit en offentlig person) i reality-tv påverkar möjligheten att bli antagen till polishögskolan?
    • : Oj" vilken intressant fråga! intressant att få reda på det! Har inte tänkt på den frågeställningen. Följer... :)

    2 Svar

    Saga SYV

    Hej Felicia,

    jag kan inte tänka mig att det finns någon regel som förbjuder att en "kändis" söker till polisutbildning; men jag hat inte fått en liknande fråga förut... så jag vet egentligen inte.

    Vi söker svar hos de sakkunniga och återkommer.
    Men annars så tänker jag att du kan ansöka om polisutbilning. Jag kan inte tänka mig att det kan vara förbjudet för dig att söka. Och så får du se sen vad som händer. Om du är intresserad och vill bli polis - sök.

    Om vi får ngt. annat svar - att man t.ex inte får söka om man är "kändis" - återkommer vi i så fall... men jag personligen blir mycket förvånad om det finns förbud mot att söka polisutbildning pga kändisskap! :)

    S. :)

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, vi sökte svar hos några sakkunniga och fick svar från samtliga att de inte ser ngt. hinder i att du som är youtube-profil söker till polisutbildningen. Om du uppfyller de kraven som ställs på sökande, har du precis samma chans att komma in som "vem som helst". :)

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Hej igen,
    ännu ett svar från Aspirantutbildnings-ansvarig. Var god läs nedan:

    Alla som är behöriga kan söka polisutbildningen. Gå in på www.polisen.se/ bli polis för mer information. Där finns behörighetskraven, allt som handlar om rekryteringsarbetet, antagning, polisutbildningen och beskrivningar av polisyrket.

    Vi har just nu öppet för att lämna in ansökan under perioden 13 – 30/11 och nästa sökomgång blir i maj 2018.