Kristina
    Hej, jag tror jag vill gå Sa, det verkar finnas många vidare utbildningar till andra yrken som jag är intresserad av men jag undrar specifikt om jag kan läsa vidare till psykiatriker om jag går det programmet?

    Och om det går och jag går Sa, hur gör jag sedan för att bli psykiatriker?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kristina!

    Psykiatriker är specialist läkare, dvs man måste först läsa till Läkare och sedan specialistutbildning som är påbyggnad efter Läkarprogrammet.

    Alla de kurser som krävs för särskild behörighet till Läkarprogrammet ingår i Naturvetenskapsprogrammets inrikting Naturvetenskap.

    På SA kan man inte bli behörig till Läkare utan att läsa ganska mycket Utökat. Se iProgramplanen för SA: för att försöka läsa kurser som krävs för behörighet till Läkare bör du välja matematik 3b och 4 samt biologi 1 - inom programfördjupningen. Sedan har du 200 poäng individuellt val att välja och här kan du t.ex. läsa Biologi 2 och Kemi 1 (eller kemi 1&2). Men hur som helst återstår det även att läsa Fysik 1a, 150 poäng och två 100 poängskurser (de som inte får plats inom Individuellt val - t.ex. Fysik 2 och Biologi 2 - eller Fysik 2 och Kemi 2). Det är 350 poäng "utökat" du skulle behöva läsa. Det motsvarar nästan en hel termins studier på heltid. Rektorn på programmet beslutar om en elev får läsa utökat. Många skolor säger nej till att utöka studieplan.

    Sedan kan det också vara så att lärare i Fysik, Kemi och Biologi inte finns på skolan. För att ha en chans att läsa de ämnena bör man välja en skola som för övrigt erbjuder Naturvetenskapsprogrammet (eller Teknik, där fysik och kemi läses också men biologi gör inte det).

    Vi rekommenderar inte att planera läsa utökat och det av olika anledningar, bl a för att det är svårt att hinna läsa på mer än heltid och du kan överanstränga dig.

    Fundera över - om du vill bli behörig till att söka Läkarprogrammet direkt efter gymnasiet och i så fall välj NA, naturvetenskap i första hand

    eller om du kan tänka dig komplettera efter gymnasiet - t.ex. på Komvux eller på ett Naturvetenskapligt basår.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till med ditt gymnasieval!

    ANNA