Hanna
    Jag går andra året på ekonomiprogrammet och har bestämt mig att bli psykolog i framtiden. MEN jag vet inte om jag har behörigheten till det. Jag läser psykologi, juridik, matte B, samhäll B, engelska 6 och ska välja till beteendekunskap samt engelska 7 i 3an. Tänkte kolla om det är något mer som skulle behövas för att komma in på psykologiprogrammet för att sedan läsa vidare ännu mer.
    tacksam för svar!!
    mvh Hanna

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,

    behörighet till psykologiprogrammet kräver Examensbevis dvs gymnasiekompetens + godkända betyg i Samhällskunskap 1b och matematik 2.

    Alla kurser som du behöver för Behörighet kommer du att läsa som obligatoriska kurser, du behöver inte tänka på att lägga till några speciella kurser.

    Sedan är det bra att veta att det är svårt att komma in pga många söker med höga betyg; därför är det bra att ha höga betyg i alla kurser man läser; det rekommenderas också att göra högskoleprovet.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : hej Anna, tack för snabbt svar. Jag ligger på ganska höga betyg i alla ämnen förutom matte där jag ligger på ett starkt godkänt. är det något ämne jag ska lägga ner mig mer i eller ska jag fokusera på alla ?
    • Anna : Då det är MERITVÄRDE som räknas ut på alla betyg i examensbeviset, som du konkurrerar med - så är det alla kurser och betyg som är viktiga.