Sora
    Hej! Till höst ska jag börja andra året i bild-programmet, och då undrar jag om det är möjligt att bli smink artist/stylist eller arkeolog efter min utbildning?

    Angående smink artist, måste jag studera vidare eller kan jag ta ett år och jobba i olika butiker för att få erfarenhet (i och med att jag ändå går bild)?
    För arkeologutbildningen, undrar jag om jag måste ta ytterligare ett år i komvux? eller kan jag ta lektioner som individuellt val och bli behörig till utbildningen?

    Tack i förhand; Sora

    1 Svar

    Hej Sora!

    Du beskrev att du ska börja andra året på bildprogrammet menar du att du går estetiska programmet inriktning bild och form?
    I så fall får du grundläggande behörighet som krävs för att läsa arkelogiprogrammet på universitet.
    Om du vill arbeta med smink t.ex som make up artist är det vanligast med privata utbildningar där utbildningsanordnaren tar ut en avgift, ingen särskild behörighet krävs. I vissa fall kan du behöva göra olika arbetsprovet för att bli antagen.

    Vänliga hälsningar
    Melina SYV