S

    Jag är intresserad av att bli socialsekreterare och har fått rekommenderat att läsa socionomprogrammet efter gymnasiet. Det jag vill göra är att läsa på universitet/högskola/yh så kort tid som möjligt. Jag är intresserad av att läsa till socialpedagog men har inte gett upp tanken om socialsekreterare. Kan jag få ett arbete som socialsekreterare om jag har utbildat mig till socialpedagog?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sanna,

    arbetsgivare brukar söka socionomer (alltså personer med examen från socionomprogrammet) när de vill anställa socialsekreterare.
    Jag tror inte chansen är stor att kunna få jobb som soc.sekreterare med utbildning till socialpedagog.
    Du kan titta på jobbannonser för tjänster som soc.sekreterare: i de brukar det stå "Du är socionom" men kan också stå "eller har motsvarande utbildning eller relevant arbetslivserfarenhet", men när man frågar arbetsgivare vad de menar med det, får man oftast svar "man får söka med vilken utbildning som helst men om vi får socionom som passar, anställer vi honom; om vi inte får en socionom, då tittar vi på sökande med andra utbildningar". Men oftast finns det socionomer som söker jobbet, bl.a pga det är rätt så många nyutexaminerade socionomer som tar examen varje år: socionomprogrammet finns i Sverige på många lärosäten.

    Var god se info om yrke/socialsekreterare

    Vänligen
    Julia