abir
    Hej! Går sista året i samhällsvetenskapliga linjen. Jag undrar när man ska börja ansöka till högskolan/universitet? Jag funderar på att bli en tandhygienist,är det svårt att bli det måste man ha höga poäng? Hur lång är utbildningen? Kan man studera utomlands? Hur betalas studentboende om jag ska plugga i en annan ort? Måste man ansöka om csn lån? Måste jag göra högskoleprovet? Om jag inte väljer att studera vidare och inte har ett jobb hur får jag en inkomst? Och hur mycket tjänar en tandhygienist efter skatt? Måste jag ha höga betyg för att bli tandhygienist?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Abir!
    För behörighet till tandhygienist måste du ha bl a godkänt betyg i naturkunskap 2 och ansökan till höstterminen gör du innan 15 april.
    Utbildningar hittar du på http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor?fritext=tandhygienist&typ=3
    Och info om högskola - på www.studera.nu

    Studieekonomi för högskolestuderande: studiemedel från CSN och ev extra jobb. Studiemedel består av bidragsdel (ca 3000kr/mån) och lånedel. Att låna är frivilligt.
    Ingångslön för tandhygienist ligger på ca 24000kr/mån.
    Om du inte läst naturkunskap 2, söker du den på komvux efter gymnasiet.
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Är det 24 000 kr efter skatt?:)
    • Milla : Det är brutto dvs innan skatt. Lön anges alltid innan skatt pga det är olika % skatt i olika kommuner + att man kan ha andra skattepliktiga inkomster samtidigt och kan få betala annu mer i skatt, om man kom över "brytpunkten".