abir
    Hej! Tog studenten för några månader sedan. Jag gick samhäll beteende linjen i tre år men jag gick ut med låga betyg och jag blev inte godkänd i ma2b. Jag vill studera till tandhygienist men jag kom ej om på linje pga mina låga betyg. Kan plugga upp allt i Komvux och byta ma 2b till 2a istället? Hur lång tid tar det att plugga upp betygen och hur många poäng behöver jag för att bli tandhygienist?finns det ett annat sätt att bli tandhygienist?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Abir

    för att bli tandhygienist>> måste man läsa på högskolenivå. Det är ett av de Legitimationsyrken>> det vill säga det ställs strikta krav för att Socialstyrelsen ska kunna utfärda Legitimation. utan leg. får man ej jobba som Tandhygienist i Sverige.

    Däremot finns det andra yrken inom tandvård, t.ex Tandsköterska>> som inte kräver en högskoleutbildning. Till Tandsköterska läser man på yrkeshögskolan.

    I behörighet till Tandhygienistprogrammet ingår det Matte 2, och i fall du inte har godkänt betyg i matte 2, är du obehörig. Och om man är obehörig till en högskoleutbildning, deltar man inte i konkurrensen om utbildningsplats (och det spelar i så fall ingen roll om man har låga eller höga betyg). Första steget är att bli behörig. Nästa fråga blir om ditt meritvärde räcker för att komma in. För att konkurrera om utbildningsplats, kan du göra högskoleprovet.

    Du kan också titta på andra yrken inom Hälsa- och sjukvård och du hittar kanske något annat yrke som du blir intresserad av: kika t.ex på följande yrkespresentatoner
    Optikerassistent>>
    Apotekstekniker>>
    Idrottsmassör>>

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA

    • : Kan jag plugga upp mina betyg och sedan söka till högskolan?☺ när det gäller yrken som apotekstekniker så måste man har minst 6 månader erfarenhet inom service. Jag har kollat upp olika utbildningar inom yrkeshögskolan så har jag tyvärr inte behörighet till dem yrkena jag vill söka till.
    • Anna : Yrkeshögskola kan göra Undantag. Varje yh utbildning får ta in upp till 20% i varje klass som inte uppfyller alla de formella kraven, därför är det "lönt" att söka till yrkeshögskola, även om man inte är behörig. Högskola/universitet kan ej ta in obehöriga. Här är det en stor skillnad mellan högskola och yrkeshögskola. Mitt råd är att du söker alla de YH som du är intresserad av. Du kan söka obegränsad antal YH-utbildningar därför att man söker till varje YH separat och till skolan direkt. Lycka till!
    • Anna : Din fråga om att plugga upp betygen - sök kurser på komvux och fundera över om du vill göra Prövningar. Gör också högskoleprovet så många ggr som du kan! Resultat av högskoleprovet brukar bli högre till nästa gång, även om man inte tränar på HP.