linda
    Jag brukade bo i Sverige tills 2013 alltså tills jag gick i 4:an, sedan flyttade jag utomlands och började 5:an här. Har bott utomlands sen dess, går just nu i 9:an och ska ta Cambridge Checkpoint prov men har tänkt flytta tillbaks till Sverige på sommaren. Går i en internationell brittisk skola, har bra betyg i allt men problemet är att jag inte har Svenska som ett ämne. '

    Läser alltid svenska böcker och kollar oftast på svenska filmer, jag har åkt tillbaks till sverige varje sommar också. Men hörde att ja måste gå om ett år för att jag måste ha svenska som ett ämne för att kunna börja gymnasiet i Stockholm.

    Så min fråga är om jag måste gå om ett år pga svenska?
    • Milla : Tips: Du kan vända dig till Ulrika Olsson som är studie- och yrkesvägledare på den kommunala grundskolan. Ulrika kan hjälpa dig att söka till gymnasiet. Ulrikas E-postadress är: [email protected] Med vänlig hälsning & lycka till!

    3 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det finns olika alternativ, ex om du söker till IB där undervisning är på engelska, behöver du i så fall inte ha betyg i svenska men om du vill läsa på svenska, dvs med undervisning på svenska, måste du skaffa dig ett godkänt betyg i svenska eller i SAS grund, dvs motsvarande godkänt betyg i åk9 på den svenska grundskolan.

    I vilken kommun i Sverige kommer du bli folkbokförd ?

    Om du vill på gymnasiet läsa med undervisningsspråket svenska är det nödvändigt att du skaffar dig godkänt betyg i svenska eller i svenska som andraspråk grund; det kan man göra på olika sätt - bland annat genom prövning eller om du läser på IM, Språkintro - introduktionsprogrammet.

    Om du uppger när och till vilken kommun i Sverige som du flyttar och om du vill läsa på IB eller på ett nationellt svenskt gymnasieprogram - blir det lättare att svara på din fråga.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linda,

    det Mikael har svarat dig stämmer bra.
    Dock vill jag komplettera lite...

    IB - info finns på https://www.gymnasieguiden.se/program/IB

    Undervisning på IB är på engelska; det finns >> ca 30 gymnasieskolor i Sverige som erbuder IB-programmet. Eftersom undervisning på IB är på engelska, behöver man inte kunna svenska.

    _______________________________
    Du kan vända dig direkt till personal på rätt antagningskansli - vilket kansli är rätt för dig, beror på var i Sverige /i vilken kommun/ du kommer att bli folkbokförd - kika på http://antagningskanslier.se/

    där väljer du län/kommun och hittar kontaktuppgifter till just ditt gymnasieantagningskansli. Om du exempelvis kommer att söka till gymnasiet i Dalarna - är rätt gymnasieantagningskansli http://antagningskanslier.se/kansli/antagningskansliet-region-dalarna/

    Tips: om din gymnasieskola, där du i Sverige läste till och med åk4 är en F-9 skola, dvs en skola som även har högstadiet... då finns det en Studie- och yrkesvägledare på den skolan som hjälper elever att söka till gymnasiet (dina f d klasskamrater ... när du läste till och med åk4 i Sverige) - ta kontakt med skolan; speciellt med Studie- och yrkesvägledaren och med rektor.
    Jag hoppas de kan hjälpa dig både med information och med "formalia" - om hur du kan lägga in din ansökan i antagningssystemet.

    Lycka till!

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Linda,
    om man bor i Älvdalen i Sverige, läser man allt som oftast på Mora gymnasium>>>.

    Du kan ta direktkontakt med den gymnasieskola ( SYV på språkintroduktionen på Mora gymnasium heter Madeleine Thoors - tel.nr 025026746, [email protected] ), men det är stor skillnad om du vill

    1. försöka komma in på ett "vanligt" program på gymnasiet (du behöver i så fall godkänd betyg i svenska eller SAS, svenska som andraspråk från vårterminen i åk9 - eller uppvisa motsvarande kunskaper genom t.ex en Prövning; kontakta Sofia Distans >> som kan ge undervisning i svenska på grundskolenivå och gör det snarast i så fall..)
    eller
    2. om du vill söka till IB, det internationella gymnasieprogrammet
    elller
    3. om du kan tänka dig läsa på Språkintroduktionen >>> först och söka till "ett vanligt gymnasieprogram" till hösten 2019.

    Studie- och yrkesvägledare

    Jag tycker det finns stora fördelar för dig att inte ha för bråttom och läsa på Språkintroduktionen först. Du kan ta det lite lugnt i så fall... du behöver inte söka och konkurrera om plats; du får plats; du blir placerad på Språkintroduktionen och kan då i lugnt och ro läsa mer svenska med mål att få betyg i svenska och bli behörig till gymnasiet;
    medan du läser på språkintro - kan du få hjälp att "översätta" dina utländska betyg och kan då på ett lugnt och sansat sätt söka till gymnasiet till hösten 2019, utan att stressa upp dig själv och andra jättemycket.
    När du läser ett år på språkintro >> kan du vänja dig till livet i Sverige, träffa nya kompisar och studera, förutom svenska, även andra ämnen som du behöver eller som du vill läsa.