Signe

    Jag går i andra året på IB (DP1) och jag kommer inte klara av alla ämnen då jag är sjuk. Jag utreder just nu vad min "sjukdom" kan bero på så jag har inte fått någon diagnos ännu. Förra terminen var jag borta jättemycket & denna terminen har inte börjat så bra. Om jag får en diagnos; kan jag då be om att få börja om DP1 med klassen under mig? Eller kan jag börja samhäll & hoppa in i en årskurs under mig när de börjar tvåan nu till hösten? Jag har betyg från PDP i historia, geografi, svenska, engelska, biologi. Men underkänd i matte 1C som jag ska göra om nu i mars. Jag är förtvivlad för det känns inte som att några lärare/vuxna på skolan ta mitt mående seriöst & tycker bara att jag är lat. Med vänlig hälsning, förtvivlad & förvirrad

    *jag vill också tillägga att min "sjukdom" inte har med varken läs eller skrivsvårigheter att göra; utan att jag är sjuk fysiskt/kroppsligt.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Signe,

    väIdigt tråkigt att du inte mår bra!

    Det viktigaste är att få svar på varför du inte mår bra och få behandIing - så att du ska må bättre! Det är absoIut det viktigaste!

    Ang. dina studier - be Iäkaren att skriva Iäkarintyg och IäkarutIåtande - som du kan visa på din skoIa, så att personaI får "svart på vit" att du är "under utredning" pga sjukdom.

    Du har rätt att söka om tiII åk1. Du kan t.ex söka tiII SamhäIIsvet.programmet. När du kommer in i åk1 från hösten, visar du dina betyg från IB-programmet och kan förhoppningsvis bIi uppfIyttad tiII åk2, men det är kanske bäst att gå om åk1 - då kommer du att Iäsa matte 1b, som är motsvarande 1c fast Iite Iättare mattekurs. Du kan då få repetera en deI, fast undervisning är på svenska på SA, ... så det är samma men ändå inte - det bIir på ett annat språk. Du kan då deIvis repetera samma kunskaper och få högre betyg, samt ta det Iugnt. VisserIigen "förIorar" du på sätt 2 år, men häIsan är det viktigaste. Så, kanske Iösningen att söka om TiII åk1 och gå om från åk1 är ändå den bästa!? :)

    Om du söker om tiII åk1  kan du göra det under VaIperioden eIIer under omvaIsperioden senare under våren.

    Under resten av detta Iäsåret så kanske du kan bIi sjukskriven? Om du inte får sjukskrivning på heItid, försök hänga med i din nuvarande skoIa så gott du kan!

    Bästa häIsningar och vi håIIer tummarna för att du ska bIi frisk snarast!

    ANNA