Hej Fabian,

    för att kunna byta måste plats finnas på Ekonomiprogrammet och sedan måste rektor vara villig att ta emot dig.

    Om du får godkända betyg i åk2 på teknik och sedan vill gå åk2 och 3 på ekonomi, är det inte en omöjlighet. Dock måste rektor vara villig att fatta beslut om Individuellt anpassat program för din del, annars blir det svårt /kanske omöjligt/ för dig att uppfylla kraven för examensbevis från ekonomiprogrammet.

    Jag tycker att det är rimligt att anta att du kan gå om åk2 och det "räcker", att du inte behöver gå om åk1 på Ekonomiprogrammet.

    För säkerhets skull skulle jag råda dig söka till åk1 på Ekonomiprogrammet. Sedan om du kommer in, på EK, kan du visa upp dina betyg från teknikprogrammet och jag har svårt att tro att du inte blir "framflyttad" och kan bli klar med Ekonomiprogrammet på 2 år i stället än för 3 år.

    Om du inte söker till åk1, och sedan inte får byta /t.ex pga platsbrist/ blir du kvar på Teknikprogrammet i så fall.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till!

    ANNA

    • : Hur gör man me de kurser jag inte läste som ingår i ekonomi? Går det att läsa in innan jag börjar där?
    • Liselotte : Om rektor på Ekonomiprogrammet fattar beslut om Individuellt anpassat program - behöver du endast läsa de gymnasiegemensamma kurser som obligatoriska kurser och alla andra kurser får bytas ut mot andra kurser, enligt rektors bedömning om "passande kurser". Jag skriver nu också ett nytt svar till dig.
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Gymnasiegemensamma ämnen på Ekonomiprogrammet är

    Liselotte

    Se i programplanen för Ekonomiprogrammet>> hur programstruktur för EK ser ut och det finns tre varianter för dig:

    1. rektor fattar beslut om Individuelt anpassat program och du i så fall kommer att ha Individuell studieplan, som kommer att avvika /kanske ganska mycket/ från det som examen från EK brukar se ut;

    2. rektor fattar Inte beslut om Individuellt anpassat program och då måste du uppfylla de vanliga kraven för examen från EK men det kanske inte är möjligt under 2 år på EK, och då

    3. kanske du får sluta på gymnasiet med Studiebeviset, som du sedan kan kompIettera upp till Examensbevis på komvux.

    Du ställer också fråga om du kan läsa kurser "på förhand". Och mitt svar är: det är ingen som kan förbjuda dig bedriva självstudier i vilka kurser du vill.

    Men om du vill ha lärarledd undervisning, har du något förslag på hur det skulle gå till? Var och hur ska du läsa de kurser, som ingår i ekonomiprogrammet men inte i teknikprogrammet /innan du har bytt till ekonomiprogrammet/?

    • : Okej tack! Vilken samhälls kurs läser man på teknik?
    • Liselotte : Samhällsk.1b och hela planen för TE finns här: http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_TE.pdf
    • : Okej. Om jag tolkar det rätt så det bara samhällskursena och matte kurserna som skiljer ekonomi och teknik
    • Liselotte : Nej, det är mycket mer som skiljer, t.ex Historia som på Ekonomi en 1b, 100 poäng; och Teknik är 1a1, 50 poäng. Då måste man komplettera upp med ännu en 50 poängskurs i Historia -1a2.
    • Liselotte : Och i fall rektor inte fattar beslut om Individuellt anpassat program, måste du också "läsa om" eller göra prövning i matte 2, då du behöver på EK betyg i matte 2b och på teknik har du matte 2c.
    • : Så jag kan inte gå på att jag har betyg i 1 och 2c?
    • Liselotte : Det är friare sammanstättning av kurser på komvux. Det är därför möjligt att läsa på gymnasiet "det som man hinner och kan"... och sedan komplettera på komvux. Dock tror inte jag rektor kan ta in dig på ett nytt program, om det inte finns en rimlig chans att uppnå examensbevis /för att examensbevis är MÅL med studier på gymnasiet/.
    Läs alla kommentarer