Nova

    Hej! jag kommer på måndag börja yrkesintro el o data kommunikation. Min fråga är, om jag går yrkesintro ett år o lyckas plugga upp mina betyg, kan jag då hoppa in i 2an på den riktiga yrkes linjen el o data kommunikation?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nova,

    om du pluggar upp dina betyg från grundskolan och blir behörig till gymnasiets nationella program och sedan även genom konkurrens om plats (har tillräckligt höga betyg i Slutbetyget från grundskolan) lyckas få plats - kan du börja i år1 på det programmet som du söker och kommer in på.
    Då man på yrkesintro läser (i första hand) grundskolekurser då är det inte realistiskt att planera för att läsa - med godkända resultat- både grundskolekurser som fattas Och även samtidigt alla kurser fån år 1 på ett nationellt program, vilket skulle krävas för att kunna "hoppa in" i år 2 nästa höst.

    Elever på yrkesintro kan (får), om det ingår i deras Individuella studieplan, läsa även några gymnasiala kurser; men att läsa både grundskole- och Alla gymnasiekurser fårn år1 samtidigt och få godkända betyg i alla dem - tror jag inte på. Men prata med SYV på din skola och lycka till!

    Vänligen
    ANNA