Sajad
    Hej. Jag går nu på ett gymnasium och program som jag inte trivs alls med dem.
    Jag gick på Blackebergs gymnasium på Spri-klassen och där så samlade jag 4 betyg förutom eng:n och redan hade jag 4 betyg till från grundskolan. Sedan hade jag haft många mötte med SYV där på BBG och vi kom fram till att jag skulle ansöka efter industri-tekniker på Teknik&service gymnasium i Älvsjö men jag ville helst söka efter ekonomi programmet men sen så hörde jag att det skulle vara bra om jag skulle gå på industri-tekniker så utan medvetet valde jag det men nu har jag tänkt mig att gå klart den här terminen på det här gymnasiet och kursen och sedan när jag har fått några betyg till så skall jag byta till ett nytt gymnasium med en ny inriktning.
    går det om jag ska göra så eller inte?
    Blir glad om någon svarar så fort som hen kan!
    Tack för svaret på förhand!!!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sajad,

    jag ser att du är 17 år.
    Till och med det året man fyller 19 år kan du söka till årskurs 1 på gymnasiet. Du kan söka vilka program du vill på vilka gymnasieskolor du vill, men det är inte säkert du kommer in. Du konkurrerar om plats med dina grundskolebetyg.
    För att kunna antas till gymnasiet måste man bli BEHÖRIG till just det programmet som man vill komma in på.
    Skillnad i behörighet mellan Industritekniska programmet >> och Ekonomiprogrammet >> är att till ett yrkesprogram (IN är ett av de yrkesprogrammen) behöver du minst 8 godkända betyg från grundskolan och till Ekonomiprogrammet /som är ett högskoleförberedande program/ behöver du minst 12 godkända betyg från grundskolan - vilka godkända betyg som krävs kan du se på www.gymnasieguiden.se/informeras
    Du skriver om betyg i Engelska - att du inte fick godkänt betyg i engelska... om jag förstod dig rätt.
    Jag har inte hela "bilden" klar för mig - ... om vilka gymnasieprogram du är behörig till.
    Just i engelska kan man få "dispens" (kanske)... - det är rektor på den gymnasieskola dit du söker som bestämmer om hen ger "dispens" /beviljar undantag/ eller inte. Om du nu kom på Industritekniska progrmamet "på undantag", utan godkänt betyg i Engelska - då kanske du ska vara rädd om den platsen och stanna kvar; detta för att det är inte alls säkert att rektor på den nya utbildningen också beviljar "dispens" i engelska. Eller kommer du att få godkänt betyg i engelska grund snart?
    Det är möjligt att jag har uppfattat din fråga på fel sätt. Ber i så fall om ursäkt för det.

    Det är inte bra om du inte trivs. Frågan är VARFÖR du inte trivs och om du kommer att trivas bättre på en annan gymnasieskola.
    Mitt råd är att du försöker lära dig så mycket i varje kurs du läser + att du pratar med kurator, din klasslärare/mentor och med studie- och yrkesvägledare på din skola.

    Hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp!

    Vänligen och Lycka till!

    L. :)

    Liselotte