Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Rachele!

    Enligt reglerna så måste alla betyg som man får på gymnasiet finnas i det dokumentet som man får, när man slutar.

    Målet med gymnasiet är Examensbevis.

    Om man inte uppnår kraven för gymnasieexamen, får man Studiebevis eller Studieintyg. Om vilka krav som ställs för att kunna ta ut Examensbevis, läs här >>

    Om man får något annan dokument än Examensbevis, kan man ta med sina betyg till Komvux och läsa där och få Examensbevis från komvux. I Examensbevis från komvux behöver inte nödvändigtvis alla betyg ingå, som man fick på gymnasiet. Man gör planering av Examensbevis med SYV på komvux och kan utesluta några kurser, som inte är obligatoriska. Modersmål är inte obligatorisk för examensbevis ( i alla fall så som reglerna är idag ).

    Men om du får Examensbevis från Gymnasiet, då bör alla kurser som du läser finnas med. I fall du läser mer än de obligatoriska 2500 poäng, kommer någon eller några kurser bli markerade med "U" = utökad kurs.

    En U-kurs finns med på Examensbeviset men betyget i den räknas in i ditt jämförelsetal bara i två fall:

    1. om den ger meritpoäng

    eller

    2. om den är en obligatorisk kurs för den utbildning som du söker till, dvs infår i Särskild behörighet.

    Som reglerna är idag, så ger inom Modersmål några meritpoäng. Läs om Meritpoängen här >>

    Till vilken eftergymnasial utbildning kan Modersmål vara en obligatorisk kurs? Jo, t.ex om man vill läsa vidare för att bli behörig Modersmålslärare kan det eventuellt krävas att man har betyg i den kursen. Men till alla de andra utbildningar på eftergymnasial nivå, så krävs inte den kursen.

    Om du läser 2500 poäng och inte fler, kommer du inte ha några U-kurser. Det betyder att alla dina betyg kommer att finnas med på Examensbeviset och att alla betyg kommer att räknas med i ditt jämförelsetal (med undantag av Gymnasiearbete). Betyg i GA räknas inte in i jämförelsetalet.

    Titta i din individuellt studieplan. Se om du läser Modersmål som en kurs inom Individuellt val, som en kurs som ersätter Moderna språk (programgemensamt ämne) eller som en U-kurs.

    Jag förstår att det är lite krångligt att förstå...

    Kort svar på din fråga är: man byter inte ut några kurser på gymnasiet. Alla betyg står med på det dokumentet som du får när du slutar på gymnasiet.

    Du får gärna återkomma om du känner att du inte fick svar på din fråga. Men uppge i så fall vilket program och inriktning du läser och i vilken "kategori" du läser en kurs Modersmål 1. I annat fall så kan vi inte svara, för vi kan inte gissa, vi måste få uppgifter från dig för att kunna ge rätt svar.

    Bästa hälsningar och lycka till med dina studier!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare