Mina
    Hej!

    Jag vill nu i höst terminen byta från sam beteende till humanistiska med inr kultur pga att jag så innerligt ångrar mitt val av linje, men jag vill verkligen inte behöva gå om 1 an. Nu finns det bara en skola i Stockholm som har det önskade programmet, Norra Real, och i 1an är det bara en kurs som jag har missat, Estetisk Kommunikation. Men däremot så har jag läst Psykologi 1 som dom kommer ha i 3an. Jag kan gärna läsa estetisk kommunikation under sommarlovet eller efter skolan om det går men jag vet inte hur och vart.
    Vill verkligen inte vara kvar på sam. Tack för svar.
    /Mina

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Mina,

    det handlar inte så mycket om att du är beredd att läsa under sommarlovet (var ska du i så fall läsa? Unden sommarlovet har lärare semester... ), utan att om det finns Ledig plats på den skola dit du vill byta och om rektor vill ta in dig... för att även om ledig plats finns, behöver inte rektor ta in en elev på något annat sätt än genom att eleven med sina Grundskolebetyg konkurrerar om plats i åk1 på gymnasiet.

    Om ledig plats finns, brukar rektorer vilja se närvarorapport, betyg från åk1 och även träffa eleven som vill byta skola för att försäkra sig om att de inte "köper grisen i säcken", dvs att de inte tar sig än stora problem. Nu säger jag inte att du skulle innebära några problem för skolan... inte alls! Jag säger bara att om en skola inte är skyldig att ta in en elev, då tar de in endast OM DE VILL. Och de elever som skolorna vill ta in är Motiverade elever, som har god närvaro, inga större problem och som får godkända betyg.

    Om du inte vill söka till åk1, vilket jag i och för sig inte förstår varför du inte vill göra... för att det inte är farligt, över huvudet taget... då är du beroende av rektors svar - du frågar rektor på den skola som du vill byta till och Om ledig plats finns, får rektor besluta om hen vill ta in dig eller inte. Det står rektorn ganska fritt att ta in dig elle inte göra det. Sådana är reglerna.

    Vänligen

    L.

    Liselotte