Sofie
    Hej!

    Om jag läser det beteendevetenskapliga programmet på en skola högt upp i Sverige första året men vill byta andra året till en skola som ligger närmre där jag bor. Kan jag då söka in till den andra året utan problem då det är samma program? Och har jag förtur att komma in om jag redan läst första året på den linjen?

    Tack på förhand.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sofie,

    du har t o m det året du fyller 19 år söka till åk1 på gymnasiet och konkurrera med dina Grundskolebetyg om plats i åk1; och om du kommer in och kan uppvisa godkända betyg från åk1 - bör du rimligtvis bli "uppflyttad" till åk2...

    men annars - om du inte lägger in ansökan till åk1, då är det helt upp till rektor på den "mottagande skolan" att se om det finns plats på skolan och svara Ja eller Nej på din begäran att komma in i åk2.
    Även om ledig plats finns, kan rektor ändå säga Nej; det beror ofta i så fall på att antingen är rektor inte nöjd med hur elevens betyg och närvarorapport ser ut /från åk1 på elevens "gamla" gymnasieskola/ eller på att det ej finns någon ledig plats.
    Det är inte en rättighet att komma in i åk2 eller 3. Det är upp till rektor på den mottagande skolan att svara på den frågan.
    Vänligen

    L. ;)

    Liselotte
    • : Förlåt jag var nog otydlig, jag menade högskola/universitet inte gymnasium. Eller det gäller samma där?
    • Liselotte : Om du menade högskola/universitet - då är det Även i det fallet bra att söka om till programmet på den orten där du vill komma in; blir du antagen kan du ansöka om "tillgodoräknande av tidigare utbildning" /du kommer alltså inte behöva läsa om samma kurser igen, i vilka du redan har godkända betyg/. Kontakta utbildningsansvariga på den utbildningen dit du vill byta. Om ingen ledig plats finns, kan man tyvärr inte byta. Om ledig plats finns, kan konkurrens uppstå - bland de som vill byta; om du har tur, finns det lediga platser och ingen annan vill byta samt att innehåll i programmet stämmer, då kan du få byta utan problem i så fall. Lycka till!
    • : Tusen tack för hjälpen!
    • Liselotte : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer