Felicia
    Hej jag heter Felicia och jag går tredje året på vård och omsorgsprogrammet på gymnasiet. Jag trivs jätte bra med linjen och jag vill verkligen jobba inom vården. Jag har trivts till och från på denna skolan och i klassen men aldrig kännt mig trygg eller velat gå till skolan. Nu gråter jag efter varje skoldag när jag kommer hem, jag har ingen att vara med och jag mår jätte dåligt och kan därför inte prestera i skolan på ett bra sätt. Min fråga är då om jag kan byta nu mitt i terminen till en annan skolan fast till samma linje?
    • : Det finns exempel på att elever byter skola så sent som åk3 på gymnasiet. Men det finns, tyvärr, inga garantier på att få göra det.
    • Anna : Hur går det? Har det hänt ngt sen sist? Fråga SYV håller tummarna för dig!

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Felicia,
    Om plats finns i årskurs 3 på en annan skola - kan rektor ta in dig. Det är rektor på den "mottagande skolan" som bestämmer.
    Svårigheten att komma in senare än i åk2 ligger bl a i att rektor inte längre ta beslut om Individuellt anpassat program och därför måste alla kurser du har läst stämma helt överens med varandra - så att du ska kunna ta ut examensbevis i slutet av läsåret. Och så måste Ledig plats finnas på den utbildningen dit du vill komma in på. Oftast är det rektor som definitivt vet om utb.plats /ledig plats/ finns och det är också hen som fattar beslut om att ta in en ny elev.

    Fråga på de skolorna som du vill byta till! Lycka till!
    Fråga syv håller tummarna för dig!

    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Felicia, jättetråkigt att du inte trivs på din skola.
    Har du pratat med kurator, med din klasslärare/mentor? ... med skolsköterskan?
    ***

    Du kan testa söka jobb nu direkt, och om du får det skulle du kunna jobba fram till nästa höst då du kan komplettera din utbildning på komvux och ta ut examensbevis från komvux i så fall. Du kommer förlora ditt betyg i Idrott och hälsa 1 (den kursen får inte ingå i examensbevis från komvux). Annars så går det ju bra att ta ut examensbevis från komvux... Det känns trist att råda att hoppa av skolan... men om du gråter varje dag när du kommer från skolan,... så kan du ju inte ha det.

    Jag hoppas annars att du antingen ska få byta skola eller kan få det att funka på din nuvarande skola.
    Bästa hälsningar
    ANNA

    Ang. alternativet att byta till en folkhögskola
    Kika på https://www.framtid.se/studier/folkhogskola

    Det finns ca 155 folkhögskolor i Sverige. Tyvärr är ansökningsperiod nästan alltid under våren. Det är svårt att hitta plats på någon folkhögskola i september. Men du får gärna undersöka det alternativet. På folkhögskolan får man Omdöme, inte betyg. Betyg från gymnasiet och omdömen från en folkhögskola går ej att sammanföra, utan det är dina Kunskaper du tar med dig till en folkhögskola (och inte dina betyg). På en allmän linje på en folkhögskola kan man få omdöme om grundläggande behörighet till högskolestudier. Det finns också längre eller kortare yrkesinriktade utbildningar - ex. kan finnas utbildningar till Personlig assistent.

    Folkhögskolorna utanför stora städer brukar ofta ha Internat, där man kan bo under studier på folkhögskolan.

    • : Jag har inte fått svar av varken syv eller rektor. Om jag hoppar av och går på vux, får jag inget gymnasieexamen då? Behövs det när jag söker jobb och utbildningar? Tack så mycket för svaren!!
    • Anna : Skolpersonal /SYV-ar & rektorer/ brukar vara mycket upptagna; det kan dröja innan man får svar. Ibland måste man vara envis och påminna om sig - ringa och maila flera ggr för att få svar. Ang. hoppa av - så rekommenderar vi att först hitta ngt. annat bra alternativ, ex. jobb. ang. Komvux - så är det från 1 juli det kalenderåret du fyller 20 år som du kan börja läsa på komvux. På komvux kan man få Examensbevis, som är lika mycket värd som examensbevis från gymnasiet. Ännu ett alternativ är folkhögskolorna.
    • : Hej igen! Jag har pratat med syven på min skola och den skolan jag vill byta till. De säger att det inte finns någon plats. Om jag hade flyttat till staden där skolan ligger hade jag då fått en plats där? Tacksam för svar!! Mvh Felicia
    • Milla : Om elevens familj flyttar ex pga föräldrarnas arbete Försöker i så fall utbildningsförvaltningen hitta lämplig plats till eleven men det är inte alltid det går. Detta delvis pga gymnasiet är inte obligatorisk skolform och även pga det ej går applicera individ anpassat program efter det att eleven gick ut år två på gymnasiet; kurserna eleven hat betyg i måste stämma överens med upplägget på de. Nya skolan. - i annat fall går det inte uppnå kraven och få ut examensbevis ...
    • Milla : I vissa fall får eleverna gå om ett år ... fråga om det finns plats i år 2.
    • Milla : Har du pratat med Kurator?
    • : Okej tack! Det finns plats i årskurs 2! Jag har pratat med kuratorn också och han har varit i klassen och pratat men det har absolut inte blivit bättre. Jag känner mig riktigt utfryst då ingen pratar med mig. Jag känner att jag inte vill gå mitt sista år i skolan tillsammans med de och ta studenten med de. Jag vet inte hur jag ska göra
    • Mikael : Överväg att byta in i åk2; om rektor tar in dig.
    • : Måste jag då gå om 2:an?
    • Mikael : Om du antas till åk2, kommer du att läsa åk2...
    Läs alla kommentarer