Hej Isabell,

    jag ser att du är 20 år och du skriver också om att din utbildning är på 3 terminer - jag gissar därför att det är en Komvux utbildning. Om det stämmer och du läser på komvux, så är det så att det är i den kommunen där du är skriven/folkbokförd som komvux beslutar att ta in dig eller inte... Utbildningsupplägg på vård- och omsorgs-paket behöver inte alls stämma överens med varandra. Det är inte alls säkert att de i Göteborg läser exakt samma kurser och i samma ordning som ni Gävle läser.

    Sedan är det också så att i fall ingen ledig plats finns på en liknande utbildnin i Göteborg, kommer de inte att anta dig. Ännu ett problem ser jag med "folkbokföringsadressen". Då det kan dröja innan du blir folkbokförd i Göteborg, kommer inte komvux i Göteborg behandla din ansökan såvida du ej blir folkbokförd i Göteborg först ELLER så frågar de din nuvarande kommun, Gävle, om Gävle vill betala för din utbildningsplats i Göteborg. Det står Gävle kommun helt fritt att svara Nej på frågan om "interkommunal ersättning". Det är sällan kommuner går med på att betala till en annan kommun för utbildningsplats på den utbildningen som de själva erbjuder. Chansen att komvux i Gävle kan ta in någon studerande på din plats i termin 3 på vårdpaketet är inte stor. Då kommer de "dras med" en tom utbildningsplats samtidigt som de ska stå för kostnader - att betala en terminsstudier i Göteborg. Jag har väldigt svårt att tro att Gävle kommun går med på det. Du kan givetvis fråga. Min gissning är att de säger Nej.

    I fall du folkbokför dig i Göteborg och har tur i att det finns plats i en utbildning som har samma upplägg som ni i Gävle har - då kan du bli antagen. Ang. plats så är det nog jättesvårt att veta på förhand - folk kan hoppa av och tvärtom kan de "komma till" t.ex efter föräldra-ledigheten... så det får man nog se "då", när det blir dags.

    Sammanfattning;
    om du lyckas att byta så som du vill blir jag förvånad men väldigt glad. Du får gärna höra av dig och berätta hur det gick. Personligen, med den erfarenhet som jag och mina kollegor syv-ar har, så skulle jag råda att gå klart hela utbildningen där du läser nu och under de sista 2-3 månader på utbildningen börja söka jobb, ex. i Göteborg /för att du nämner just Gbg i din fråga/. Får du jobb i Göteborg, kan du flytta direkt efter det att din utbildning är slut - då flyttar du till ett jobb. Jag känner inte till alla omständigheter och ber om ursäkt om mina råd inte passar in på din situation. Jag försöker bara förklara att jag tror det blir MYCKET SVÅRT att byta så som du vill, tyvärr.

    bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA