Thea
    Hej!
    Jag är en elev som går första året på samhällslinjen och jag upplever att mitt språk (Spanska) gör så att jag inte vill gå till skolan. Jag känner mig otroligt dålig under lektionerna på grund av att min lärare under högstadiet inte var särskilt bra och jag kan inte ta in något min nya lärare säger på grund av att jag inte har baskunskaperna inom språket som krävs. Detta är väldigt svårt att ta igen och jag har inte någon större lust att läsa in något annat språk. Kan jag då byta min språkkurs mot någon annat kurs med samma poäng och ändå ha samma villkor som andra i min klass?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Thea,

    jättetråkigt att du känner så som du gör.

    Jag förstår att det är en jobbig situation för dig.

    Om en elev har Godkänt betyg i språk från grundskolan, är tanken att man bör kunna hänga med i undervisningen i en fortsättningskurs... men hur som helst, jag förstår att du upplever att du inte kan det och mår dåligt över det. Jättetråkigt! Jobbigt också på så sätt att två kurser i Moderna språk är Obligatoriska på Samhällsvetenskapsprogrammet. Kurser i moderna språk på SA kan man ersätta endast med kurser i Modersmål, eller med kurser i ett annat "modernt språk", och inte med några andra kurser tyvärr.

    Utan betyg i Moderna språk eller modersmål /200 poäng, dvs två kurser/ - uppfyller man inte kraven för examensbevis från Samhällsvetenskapsprogrammet.

    Jätteledsen men så är det!

    Du kan själv kika på Programplan för SA>> och du ser att 200 poäng Moderna språk är Programgemensamma ämnen, som oberoende av Inriktning bör läsas, och betyg i dem måste finnas i Examensbeviset. Även F är ett betyg. Teoretiskt sett, kan du få 200 poäng F i båda kurser i Moderna språk och uppfylla kraven för examensbevis. Det är inte bra för ditt meritvärde, som blir lågt, men du kommer i alla fall att få ut gymnasieexamen.

    Det mest realistiska alternativet, som jag ser det, är att du under detta året försöker kämpa och försöker få godkänt betyg i spanskan. Och samtidigt söker om till åk1 till ett annat program, t.ex till Estetiska programmet, där man ej behöver läsa Moderna språk. På Teknikprogrammet och på yrkesprogram behöver man inte heller läsa moderna språk.

    Sedan, om du söker och kommer in i åk1 på ett annat program, kanske kan du bli "framflyttad"/uppflyttad - till åk2 och om rektor fattar beslut om Individuellt anpassat program, kan du i så fall ta examen från ett annat program /t.ex från estetiska programmet/ med eller utan betyget i moderna språk 3 (jag antar att du läser Spanska 3 nu).

    Du kan också fråga på de andra programmen, där man ej behöver läsa moderna språk, om plats finns och om du i så fall kan byta nu. Dock är det så sent på läsåret, att det är ganska tveksamt att du skulle kunna läsa ikapp i de ämnen/kurser som du inte har läst och som andra i klassen (på det nya programmet) har läst.

    Vad tänker du nu, när du fick veta att du ej kan ta bort moderna språk? :(

    Tråkigt! jag förstår att du känner att du saknar förkunskaper som andra i klassen kanske har.

    Ännu ett alternativ är givetvis att du pratar med läraren i spanska, förklarar hur det ligger till och ber om extrahjälp, så att du ska kunna (eller i alla fall försöka) uppnå ett godkänt betyg. Stannar du på SA och ej kan läsa Modersmål i stället, måste du även nästa år läsa moderna språk, men nästa år kan du välja ett annat språk, t.ex Tyska 1, nybörjarkurs, t.ex. eller ngt. annat språk som din skola erbjuder. Vissa gymnasieskolor erbjuder Danska som moderna språk och andra roliga språk, som kan vara bra att lära sig.

    Vänligen

    Julia SYV