Minna
    Jag vill (måste) byta skola till distans gymnasiet Korrespondens av flera anledningar. Jag har gått ettan och halva tvåan på ett vanligt gymnasium. Men min fråga är hur jag ska göra till den kommande vårterminen efter jul. Man kan inte ansöka till vårterminen 2018 på korr nu, det är för sent. Men jag vill inte heller gå kvar på min nuvarande skola under våren och gå ut dem kurserna, jag vill hellre börja om tvåan totalt på korr. Kan man ta studieuppehåll eller hoppa av så att jag kan få en paus till våren och ansöka till korr sen till hösten? Jag vet att jag inte kommer få studiebidrag under den tiden men jag kan säkert skaffa något jobb om det verkligen visas behövas. Jag är inte ny till att bli av med studiebidraget eftersom det dragits in av CSN pga min höga frånvaro två gånger, en av anledningarna till att jag vill gå distans. Andra anledningar är min ADD, att jag inte jobbar bra i klassrum och hellre jobbar hemma, samt migrän. Men som sagt har jag redan bestämt mig för att byta och undrar bara om hur jag ska göra angående vårterminen. Är väldigt skoltrött och kommer verkligen uppskatta att inte gå i skolan på våren. Om jag ska hoppa av min nuvarande skola, hur gör man? Vem ska man kontakta? Behövs speciella anledningar/samtal med rektor eller släpper dem en bara? Tack!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Minna,
    du är 17 år, dvs inte myndig. Vad säger dina vårdnadshavare?
    Å ena sidan är det frivilligt att gå på gymnasiet.
    Å andra sidan är det extremt svårt att få jobb utan att ha gymnasiekompetens. Sök jobb. Det är inget som säger att du inte får söka jobb när du går i skolan nu. Om du får jobb, kan du i så fall byta från skola till arbete. Arbetslivserfarenhet är alltid bra att ha. Men hur blir det om du hoppar av skolan men inte får något jobb? risken finns att det kan bli så... Har du tidigare arbetat? Kan du i så fall få jobb på samma ställe där du tidigare har arbetat?
    Du har inte körkort, för att du är för ung för att kunna ha körkort. Många jobb kräver körkort. Det är mycket begränsat antal jobb man kan få utan körkort och utan gymnasiekompetens. Testa och se själv.

    Vi av råder från att hoppa av skolan, om man inte har ngt. annat att omedelbart att byta till.

    Att du ska söka till Korrespendensgymnasiet är bra. Dock är det så att många söker till Korr; det finns inte ngt. garanti att du kommer in. Jag hoppas givetvis att du kommer in, men det vet jag inte. Vad händer om du inte kommer in på Korr? Du måste ha "plan B" i fall du inte kommer in på Korr.

    Det är mycket olyckligt att du inte trivs i skolan. Vår inställning är att man alltid kan lära sig någonting i skolan, även om man inte trivs; och att det är bättre att gå i skola än att bli en "hemmasittare".

    Prata med kurator, men din klasslärare/mentor, med dina vårdnadshavare och med syv på din skola; be att få träffa rektor /rektorer är mycket upptagna men jag hoppas din rektor kan ge dig tid för samtal. Olika människor kan bidra med tips, råd och förslag och jag hoppas att något av det som du får höra blir till hjälp för dig.

    Jag hoppas givetvis att någonting av det jag skriver nu också blir till hjälp för dig!

    ANNA