Julia SYV på FrågaSYV

    Hej

    mitt råd är att du söker till år1 genom gymnasieantagningen; sedan, om du blir Antagen och kan uppvisa godkända betyg från år1, bör den nya skolan "uppflytta dig" till år2.
    Annars, om du bara frågar på den nya skolan om de kan ta in dig i år 2, kommer du troligtvis få svar att vi väntar tills läsåret är slut och vilka betyg du har fått och sedan ska vi också se om ngn ledig plats kommer finnas i år2... du kan behöva vänta tills läsåret började nästa år och t o m några veckor in på läsåret och sedan kan få "nej" som svar från rektor på den nya skolan. Det finns inte ngn automatisk rätt att byta på det sättet som du vill byta på. Därför råder jag dig söka via gymnasieantagningen till år1 på den skola och till den utbildning som du vill gå.
    Mvh
    Julia