Nimco

    Hej! Jag går i första året i gymnasiet och jag har svenska som andraspråk. Jag ska byta skola kan jag då byta till svenska som förstaspråk i andra året i gymnasiet?

    • Julia : Du kan byta från SAS till svenska även om du stannar på samma skola och fortsätter läsa samma program. Man behöver, alltså, inte byta skola eller program för att få lov att byta från SAS till svenska eller från svenska till SAS. :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    man får byta från svenska till SAS, svenska som andraspråk och kan i sitt examensbevis ha t.ex SAS 1 betyg, sedan Svenska 2 och sedan Svenska 3 eller SAS 3. Man kan alltså byta från svenska till SAS - fram och tillbaka... men det finns inga formella fördelar i att ha betyg i SAS eller i Svenska; de ämnena är jämställda. Du får inte fler poäng eller större behörighet till eftergymnasiala utbildningar pga att du har betygen i svenska eller i SAS.
    Vilket av de ämnena som passar dig bäst - samråd med läraren i svenska. ***
    OBS! om du i ditt examensbevis kommer ha SAS 1 och sedan Svenska 2 och Svenska 3 och vill sedan höja betygen (om du ej har A i betyg, säger vi... ) då kan du sedan inte byta ut, alltså du blir tvungen att höja betygen i exakt den kursen som finns i ditt examensbevis, alltså du kan inte räkna in betyget i SAS 2 i ställer för Svenska 2 om det är Svenska 2 som finns med i ditt exam.bevis.

    Vänligen
    ANNA