Emma

    Jag vill bli socionom men ska läsa in matte 2 på komvux nu i höst först. Känner dock att jag inte vill vänta ett helt år och ska därför söka till vårterminen istället. Problemet är att jag egentligen vill gå på LIU som inte har vårterminen. Kan jag gå på ett annat universitet först på våren och sen börja Liu till hösten? De kurser jag redan har behöver jag ju inte gå på och sen lägger jag till andra för att komma upp i heltid. Funkar det att byta skola så? Då det bara är ett halvår jag läst innan skulle jag kunna börja i åk 1 men lägga till andra kurser om jag redan har läst vissa av dom.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emma

    det finns tyvärr inte något bytessystem på det sättet. Du söker in till termin 1 och om du kommer in - kan du ansöka om tillgodoräknande - och om du redan har godkända betyg i kurser som läses under termin 1 - kan du bli ledig under första terminen och börja sedan till våren läsa termin 2 med resten av din klass. Du sparar ingen tid på det.

    Man kan ju inte för en studerande erbjuda kurser som inte läses under den terminen. Du kommer bara hoppa över höstterminen - om du kommer in och får kurserna tillgodoräknade. Det är ganska omständigt att ansöka om tillgodoräknande och du vinner ingen tid på det.

    Men jag kan ändå tycka att det är en bra idé att söka till vårterminen för att det är lättare att komma in på högskoleutbildninar som börjar på våren /det är färre som söker och antagningsgränserna är därför oftast lägre/. Men räkna inte "kallt" med att du sedan ska kunna byta, utan var beredd på att läsa hela utbildningen på det lärosätet där du kom in. Detta pga det är inte någon rättighet att byta. Om du sedan söker till ett annat lärosäte på nytt med dina gymnaisala betyg och kommer in - är det ett alternativ.

    Ett annat alternativ är att du försöker just Byta, men för det måste plats finnas i termin 2 på det lärosätet dit du vill byta (för det måste minst en person hoppa av innan termin 2 men lärosätena gör också "överintag" på några personer - just för att de vet att några studerande kan hoppa av under första terminen - ex. tas det in 78 studerande på 72 platser, så finns det "utrymme" för sex studerande att hoppa av; och för att en "ledig plats" ska uppstå måste det i så fall bli så att minst 7 studerande hoppar av).

    Mina råd är
    a) se till att bli behörig - du måste få betyg i matte 2 innan 1 dec 2017 /för att det är sista dag att komplettera ansökan till vårterminen/

    b) om du blir behörig - sök till vårterminen;

    c) om du kommer in - först då behöver du fundera på allvar om du tackar Ja eller Nej till erbjuden plats.

    Du kan då höra av dig igen när du får Antagningsbesked ANTAGEN - och vi ska försöka ge dig våra bästa råd.

    Vänligen

    Julia SYV