melis
    Hej!
    Jag kommer att söka till läkarprogrammet och eftersom snittet för att komma in är lägre i Umeå tänkte jag söka dit som första val.
    Om jag kommer in där, är det möjligt att efter några terminer(hur många isåfall?) byta till Göteborgs universitet och fortsätta utbildningen där?

    funkar det att göra så?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Melis,

    för att kunna byta måste det finnas en ledig plats, någon måste hoppa av utbildningen i Göteborg i så fall... men det kan man inte på förhand veta, om det blir så.
    När det befrias platser (OM PLATSER BEFRIAS kan konkurrens uppstå och i så fall kan dina resultat från utbildningen i en annan stad spela roll - om du får platsen i Göteborg eller om någon annan får den, om det nu blir flera som vill byta från någon annan stad - till Göteborg).

    Din plan är i princip bra. Men eftersom ingen kan idag säga om någon plats i Göteborg kommer att befrias, går det inte att ge svar på din fråga. :(

    Därför tycker jag att du måste vara beredd att läsa hela din utbildning på det lärosäte där du kommer in /i fall det inte blir möjligt att byta/, vilket på förhand inte går att svara på.

    Bästa hälsningar

    ANNA