Josefin

    Hej! Jag började nu i höst plugga till ämneslärare i samhällskunskap och svenska på Stockholms universitet. Jag har däremot börjat ångra mitt val av universitet då jag skulle vilja ha mer utav ett studentliv runtom studierna. Jag skulle då vilja börja på Uppsala universitet och undrar om jag skulle kunna börja där nästa höst, om jag fortsätter plugga på SU tills dess, och kunna få min studietid på SU tillgodoräknad? För att förtydliga vill jag alltså plugga samma sak men byta universitet, hur går jag tillväga? Tack på förhand!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Josefin!
    Du kan nu direkt kontakta det lärosäte där du vill plugga och fråga om de har ledig plats och om du kan "hoppa över".

    Om du vill börja i Uppsala från hösten 2020, sök till utbildningar där (på vanligt sätt, som du gjorde när du började på SU) - och om du kommer in (du kommer konkurrera med dina gymnasiemeriter - på nytt), ansöker du om "tillgodoräknande av tidigare utbildning".
    Du kan samtidigt också fråga senare på våren eller under sommaren om Uppsalas utbildning har ledig plats och om de kan ta in dig som "inhoppare" i termin nr.3 på deras utbildning. Här är du beroende av Ledig plats som finns eller inte. Finns det ingen ledig plats, kan man inte "hoppa in"; om ledig plats finns, kan konkurrens uppstå - det är möjligt att det finns flera personer som också vill hoppa in. Här kommer studierektor eller andra utbidlningsansvariga fatta beslut om vem, om någon, kan hoppa in i deras utbildning.

    Hälsningar
    Mikael