Anonym

    Hej! Går just nu Restaurang och livsmedelsprogrammet men vill senare plugga vidare på högskola. Kan man byta ut kurser på mitt examensbevis från mitt gymnasieprogram (tex hygien, service och bemötande etc) mot kurser som jag läst på komvux/ tekniskt basår när jag i framtiden söker in till högskolan? Annars bli ju mitt meritvärde extremt lågt med tanke på att jag måste läsa till så många nya kurser som jag slår ihop med mina kurser från gymnasiet.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,
    det går inte att ge ett generellt och rätt sva på din fråga.
    Svar beror på om du får Examensbevis eller inte. Om du inte uppnår Examensbevis, får du Studiebevis - som du senare på komvux kan komplettera upp till Examensbevis från KOMVUX. I Examensbevis från gymnasiet måste minst 2500 poäng ingå och kursen Idrott och hälsa 1 är obligatorisk.
    I examensbevis från komvxu måste mminst 2400 poäng ingå och kursen Idrott och hälsa 1 får ej ingå.
    Det är också friare kurssammansättning i examensbeviset på komvux.

    Det finns ännu en variant... om du får examensbevis från ett yrkesprogram (och RL är ett yrkesprogram) kan du senare få ut ännu ett nytt examensbevis från ett Högskoleförberedande program och i det kan några kurser ingå från dina gymnasiestudier + nya kurser som du läser på komvux.

    Ännu ett alternativ är - om du i ditt examensbevis från gymnasiet får godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6 och i matematik 2 - då kan direkt komma in på Tekniskt basår på högskolan. Och på vissa tekniska basår kan man få platsgaranti (om man klarar av alla kurser som ingår i tekniskt basår) på vissa högskoleutbildningar.

    Som du ser, finns det många olika alternativ.
    Mitt råd är att du försöker göra ditt bästa och få så höga betyg som möjligt i alla kurser som du läser. Försök, om möjligt, även läsa och få godkända betyg i svenska 2,3; engelska 6 och matematik 2a.

    Vänliga sommarhälsningar
    L.

    Liselotte
    • : Jag är rätt säker på att jag kommer att få ett examensbevis och jag läser till högskoleförberedande kurser plus några meritkurser. Så jag kan då läsa nya kurser på komvux och sedan läsa till de kurser jag vill ha/behöver och sen använda de högskoleförberadande kurser och meritkurser och få ett helt nytt examensbevis för högskoleförberedande program?
    • Liselotte : Så ser reglerna ut idag. Om de blir eller inte blir ändrade i framtiden - vet inte jag. Ändringar sker ibland. Som det är idag, så kan man få Examensbevis från ett Högskoleförberedande program på komvux om man redan har Yrkesexamen (man kan alltså ha bara EN högskoleförberedande examen och flera yrkesexamina - om man uppfyller kraven för varje examen).