Tina
    Hej, jag har länge varit sugen på att skola om mig och bli ämneslärare (gymnasiet/högstadiet) i svenska (och något mer ämne). Jag är idag utbildad kommunikatör och arbetar heltid som det. Det är förstås ett stort steg att börja studera igen, på en 5-årig utbildning dessutom, och jag undrar vad det finns för vägar om jag vill prova det här - kanske medan jag fortsätter jobba deltid. Är det ett smart sätt att först läsa de 90 hp svenska som jag behöver för att bli svensklärare? Kan jag läsa de poängen fristående från lärarutbildningen? Jag såg också att det finns en distansutbildning (i Dalarna), kan jag börja på den i t.ex. ett år och sedan byta till utbildning på SU? Jag bor i Stockholm. Tack för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Tina!
    Det finns två olika sätt att bli behörig lärare på.
    1. söka till lärarprogrammet
    eller
    2. läsa tillräcklig antal högskolepoäng i alla de ämnen som man vill bli behörig att undervisa i och sedan KPU, kompletterande pedagogisk utbildning.
    Som behörig gymnasielärare blir du också behörig att undervisa i samma ämnen på grundskola. Om du läser högskolepoäng i t.ex. svenska på distans eller i "bunden form" borde inte spela någon roll.
    KPU finns, så vitt jag vet, endast på heltid och tar 3 terminer - 90 högskolepoäng.

    Länkar:
    http://www.su.se/lararutbildningar/bli-lärare/lärarprogrammen/kompletterande-pedagogisk-utbildning
    http://www.isd.su.se/utbildning/studievägledning
    http://www.su.se/utbildning/studievägledning/allmän-studie-och-karriärvägledning

    Lärarutbildningar brukar genomgå ganska stora förändringar och inte allt för sällan. :)
    Nyhet: nu erbjuds man att bli lärare i ett ämne på högstadiet - vilket tar kortare tid men ger också begränsade möjligheter att få en heltidstjänst. Normalt sett blir man lärare i 3 ämnen på högstadiet.
    Lärarbrist kräver kreativa lösningar, verkar det som. Och jag råder dig därför att höra med Studievägledare på Lärarutbildningar på SU. Det kan finnas någon "genväg" som vi på Fråga SYV ännu inte känner till.

    Önskar dig lycka till med din studieplanering!
    Hör av dig till oss om du hittar något intressant. Vi är mycket tacksamma för alla tips!
    ANNA

    • : Tack snälla för snabbt och bra svar!
    • Ludmila : Visst är det är fantastisk möjlighet att få svar på den här sidan! Man får ofta mycket bra svar och SNABBT!!! ;)