A
    Hej, jag undrar om det finns något sätt för mig att höja mina betyg i kurser som t.ex. idrott eller entreprenörskap (individuella val)? Kan jag ersätta dessa betyg med någon annan kurs på komvux? Undrar även om jag kan läsa moderna språk på komvux om jag inte läste kurserna på gymnasiet? Jag tog bort moderna språk och ersatte dem med hemspråk. Kommer jag få merit om jag läser moderna språk?
    • Anna : Har du examensbevis eller Studiebevis ?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej A,

    jag gissar på att du har EXAMENSBEVIS, ej Studiebevis.
    Det är olika regler för olika utb.dokument och man måste veta vilket betygsdokument du har, för att kunna svara rätt.

    Om du har examensbevis, då kan du inte byta ut kurser från det. Du måste få Högre betyg i just samma kurser - för att höja ditt jämförelsetal.
    I Idrott kan du göra Prövning.
    Får du godkänt betyg i Moderna språk 3, får du + 0.5 i merit för den kursen. Godkänt betyg i mod.språk4 ger 1.0 meritpoäng. Komvux i din kommun borde kunna erbjuda läsa moderna språk. Hör med komvux i den kommunen där du är Folkbokförd.
    Sök också möjlighet att läsa eller göra prövning i ditt "hemspråk" som "modernt språk" 3 och 4 i så fall - för att det är de kurser som ger meritpoäng.

    Hälsningar
    Mikael syv