Sayed
    Det är så att jag behöver bara en 50 poäng kurs för att min examensbevis klart. Men jag har redan läst några andra 100 poäng kurs som har inte lagt de i min examensbevis. Kan jag lägga denna 100 poäng kursen istället den 50 poäng kurs. Villa bara slippa och läsa en 50 poäng kurs, när jag har redan några 100 poäng kurs extra. Nu undrar jag vad händer om det om jag lägger den 100 poäng kurs, alltså det blir 50 poäng extra på examensbeviset.

    *Jag har läst en 150 poäng kurs, vilket är fysik 1, men jag vill inte ha den i min examensbeviset för att har inte bra betyg i det. Därför ersätt jag den med en annan 100 poäng kurs och min syv sa nu behöver jag en 50 poäng kurs till. Men jag tycker det blir onödigt att läsa 50 poäng kurs, när jag har bra betyg i en 100 poäng kurs som har läst extra och det finns inte i min examensbevis.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sayed,

    meritvärde räknas ut på de 2400 poängen som är vanliga kurser, ej U-kurser i ditt examensbevis från komvux. Gymnasiearbetes betyg räknas inte in. Det är alltså 2300 poäng/kurser vars betyg räknas in. Det är måste alltså vara EXAKT 2300 poäng, inte 2350 eller 2250... så tråkigt är det. Det är centrala regler, som kommer "uppifrån". Du kan höra med skolverkets upplysningstjänst, om du vill. SYV på komvux i din kommun eller vi här på fråga syv har ingen möjlighet att ändra på de reglerna.

    Det som ev. kan göras
    Om du har godkänt betyg i Historia 1b, så kanske kan syv-en på komvux "klyva" det betyget i två betyg Historia 1a2 och Historia 1a1; Och då sätter man Historia 1a1 som en vanlig kurs och Historia 1a2 som en U-kurs, utökad., kanske är det möjligt att göra så. Jag tänker så här - på teknikprogrammet läser man endast Historia 1a1, därför kanske man kan ta in en sådan liten historia-kurs in i examensbevis på komvux, även om det är examensbevis från ett annat program, än teknikprogrammet... Ännu bättre om man skulle kunna "låtsas" att ditt examensbevis är från teknikprogrammet. Det kanske går att göra så. Du får gärna visa mitt svar till syv på komvux i din kommun.

    Se Programplan för TE>>. Om ditt Gymnasiearbete kan räknas som om det är från Teknikprogrammet; och om du har betyg i Historia 1b /även F betyg är OK/ - då går det kanske göra så här...

    SYV eller Rektor på komvux "klyver" ditt betyg i Historia 1b så att du får två betyg i Historia 1a2 och 1a1 /det blir samma betyg i de två kurserna som du idag har i historia 1b/. Och om du, för övrigt har betyg i alla de kurser som i programplanen för TE finns under "Gymnasiegemensamma ämnen" + om du även har betyg som du kan ta in i ditt examensbevis som täcker minst hälften av de "resterande poängen".
    OBS! betyget i idrott och hälsa 1 kan du "glömma", då den kursen kan sedan 1 jan 2017 ej längre ingå i examensbevis från komvux.

    Om du vill, kan du visa mitt svar till syv på din komvux; hen kommer garanterat förstå vad jag "pratar om". Det är en sort "kreativ lösning"... men om det kommer att göra att du slipper läsa ännu en "onödig kurs", är det fördelaktigt för komvux i din kommun också! Då kan de "bocka av" dig, att du är färdig, fick ditt examensbevis... så på så sätt blir det vinna-vinna situationen.

    Som svar på din kommentar - om innehåll i komvux-examen från NA respektive från TE. Lite krångligt är det... men SYV på komvux kan de reglerna, så prata gärna med syv-en på komvux.
    Jag ska dock försöka förklara här nere; OBS! jag kan inte lova att du kan få examen från TE, eftersom jag känner inte till alla kurser i vilka du har betyg; sedan kan också Rektor på komvux besluta att inte klyva ditt historie-betyg och komma med en annan lösning, som hen anser vara lämpligare. Det är inte du eller jag som bestämmer, men vi kan komma med förslag. :)

    Kika på programplan för NA>> och på programplan för TE>>. Gymnasiegemensamma ämnes-kurser måste alla vara med i examensbeviset från respektive program /dock tar man bort Idrott- och häsla 1, som ej får vara med i examensbeviset från komvux/;
    av de resterande poängen måste minst hälften vara i Kurser som får läsas på respektive program; och det är kurser som nämns i programplanen under någon av kategorierna. Och sedan resterande poängen är det "fritt" i vilka kurser som helst.
    I Examensbevis från Komvux från TE måste alltså ingå 1000 poäng kurser som är Gymnasiegemensamma; totalt är det 2400 poäng i examensbeviset från komvux. dvs av de resterande 1400 poäng är det minst 700 poäng som måste komma från kurser som får läsas på teknikprogrammet + att tema för GA, gymnasiearbete, måste passa in på "teknik" av något slag... det bestämmer lärare på komvux, men ytterst är det rektor som är ansvarig; och har man olika åsikter och inte kan komma överens, är det rektor som bestämmer.
    Du kan se om du, förutom dina 1000 obligatoriska poäng, även har minst 700 betygsatta poäng i kurser som får läsas på Teknik. Har du det, är det bra argument, tycker jag, för att försöka få igenom att du får examensbevis från teknikprogrammet.
    Du får visa mitt svar till syv på komvux, om du vill.
    Lycka till!

    • : Tack Julia!!
    • : Jag har läst natur inrikting natur på gymnasiet och nu försätter jag mot en examenbevis. Ser ut tekniskexamenbevis som naturvetenskapexamenbevis, alltså jag mena har de samma MÅSTE kurs som man ska ha i sin examenbevis, för att jag har inte läst programering eller teknik?
    • : vad händer när man "klyva" historia betyget i två betyg Historia 1a2 och Historia 1a1; blir det 2 50 poäng kurs?
    • Julia : Ja, när SYV-en eller Rektor "klyver" Historia 1b - blir det 2 betyg /samma nivå på betygen, dvs om du hade C betyg i Historia 1b, får du i så fall C betygen i Historia 1a1 och 1a2; 2 st. C-betyg i 2 st. 50-poängskurser.
    • Julia : Jag har även utökat mitt tidigare svar till dig.
    • : Tack igen Julia! Men vilka kurser som ingår i de 700 poäng som läsas på Teknik, ska bara se om jag har de eller inte?
    • Anna : Det är en väldigt lång lista... du måste gå in på https://www.gymnasieguiden.se/program/TE/programplan/Programplan_TE.pdf och se under alla andra "avsnitt" än gymnasiegemensamma ämnen... Du ska alltså se under INRIKTNINGAR och PROGRAMFÖRDJUPNINGAR och/eller under PROGRAMGEMENSAMMA ÄMNEN - i fall du har minst 700 poäng betygsatta kurser vars namn finns under NÅGON av de "avsnitt" + att du måste ha betygsatta kurser /alla kurser inom Gymnasiegemensamma ämnen minus Idrott och hälsa 1/ - plus att tema för ditt gymnasiearbete måste passa in på Teknikprogrammet (annars måste du göra om ditt GA) - då uppfyller du, enligt hur vi förstår och tolkar reglerna, kraven för examen från komvux - från Teknikprogrammet.
    • : Jag har läst all Gymnasiegemensamma ämnen på teknik plus 750 av de andra ämne. Min gymnasiearbete vart inom fysik och matte.
    • : Tack så mycket! Nu kan jag prata med min syv och be om kliva ut betygen i två del
    • Julia : Lycka till! Vi håller tummarna för dig!
    • : Tack så mycket, fick mycket goda hjälp från den sidan :) Kan man kliva någon annan kurs föruom historia?
    • Anna : Det är endast några få kurser (de som består av 2 Separata delar, och där delarna finns som separata kurser, som får klyvas - vid behov) - det är Samhällskunskap 1b som kan klyvas till Samhällskunskap 1a1 och 1a2; det är Naturkunskap 1b som kan klyvas in i Nk1a1 och Nk1a2; det är historia 1b, som du redan känner till....; Fysik 1a som kan klyvas in i fysik 1b1 och fysik 1b2. Känner inte till några andra gymnasiala kurser där en större kurs består av 2 mindre kurser, som sammanlagt "formar" den större kursen.
    Läs alla kommentarer