Frida

    Jag går i natur natur och vill bli tandtekniker. Dock vill jag inte läsa kemi 2, går det att ersätta den kursen med t.ex något annat t.ex medicin då jag tidigare gått i vo. Eller moderna språk 3? Läser just nu moderna språk 4. Det står att man behöver naturkunskap för tandtekniker och det läser vi inte på natur natur.

    • Julia : Du behöver - för Grundläggande behörighet - få ut Examensbevis. I examensbeviset måste "rätt" uppsättning av kurser finnas, annars uppnår man inte kraven, och får ut Studiebevis - och det ger inte grundläggnde behörighet till högskolestudier.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Frida,

    för särskild behörighet till tandteknikerprogrammet i Sverige krävs det bl.a godkänt betyg i Naturkunskap 2 (men det finns flera så kallade "ersättningsmöjligheter", bl.a behöver man inte läsa NK2 om man har godkända betyg i fysik1a och kemi1 och biologi1 (alla 3 kurser, alltså).
    Ang. din fråga om att inte behöva läsa kemi2. du skriver om att du tidigare gick på VO; undrar därför om rektorn har fattat beslut om Individuellt anpassat program för dig och du läser i så fall enl. det beslutet: det måste fattas innan eleven går ut årskurs 2.
    Om inget beslut om individ.anpassat program för dig fattas av rektorn, då måste du antingen ha BETYG i kemi2 (även F är betyg) eller försöka få examensbevis från inriktning "natur-och-samhälle" och då måste du ha betyg i Geografi1 och Samhällskunskap 2 för att det är de inriktningskurserna på den inriktningen och med det är Obligatoriska kurser.
    ****
    Skulle du ej uppnå kraven för exam.bevis på gymnasiet och vänder dig senare till komvux, då är det friare kurssammansättning och du kan säkert skippa kemi2. Ditt exam.bevis från komvux blir då en Komplettering och du prövas i så fall endast i BII, kompletteringsgruppen, vilket ofta är en nackdel (då det brukar vara svårare att komma in i BII).
    ****
    Du får gärna kika på Programplan för NA>
    och längst ner i programplanen  - programstruktur som gäller för examen från gymnasiet.

    Betyg i samtiliga kurser inom En av Inriktningar måste finnas med. Det går att ha F-betygsattaPoäng i exam.beviset, men ej i vilka kurser som helst... i inriktningskurser kan man ha F-betyg, men totalt max 250p.F (om det är examensbevis från gymnasiet).
    ***
    I exam.bevis från komvux får man ha max 150 F-poäng.

    • Frida : Jag har redan läst klart biologi 1, kemi 1, fysik 1, geografi 1 och läser just nu samhällskunskap 2. det är inte ett individuellt anpassat program jag läser. jag har alltså redan läst moderna språk 3 och den va väl på 100 p? så kan man inte ersätta den mot kemi 2? för att jag läste moderna språk 3 som en "extra" kurs då ingen i min klass läste detf förutom jag.
    • Julia : Du måste ta det med SYV på din skola. Vi kan förklara de generella reglerna men vi vet inte vilka möjligheter som finns på just din skola. Som du beskriver situationen, så borde du kunna få examnensbevis från inriktning "natur-och samhälle" där kemi2 är en valbar kurs. Men du måste göra ändringar i din studieplan tillsammans med SYV på din skola. Om du redan har påbörjat kemi2, kan du få svar från personal på din skola, att det enl.Skolverkets riktlinjer ej rekommenderas att ändra studieplan retroaktivt; alltså kurser måste skrivas in Innan eleven påbörjar dem. När du har påbörjat Kemi2, om du har gjort det, så borde du läsa klart. Det är endast om läraren ej finns som kan sätta betyg (ex. sjukdoms-orsak) då kan skola ta till "extrema" metoder och ersätta kurser i efterhand. Prata med syv på din skola. Du får gärna visa mitt svar. Annars så är det rektorn som är ytterst ansvarig.