Hej Oskar,

    om kurserna går samtidigt, då är det svårt - för du kan ju inte klona dig! :)

    Jag antar att det är under nästa läsår som du ska läsa antingen matte 5 eller engelska 7. Om jag befann mig i "dina skor" skulle jag överväga göra så här - att så fort jag blev klar med matte 4, skulle jag påbörja självstudier i matte 5 (i matte finns det en mycket bra sida www.matteboken.se ). Jag skulle alltså försöka lära mig kursen matte 5 under sommarlovet. Jag skulle alltså välja läsa Engelska 7 (då det är svårare att veta vad som man måste kunna inom kursen eng 7, jämfört med matten). Sedan skulle jag försöka få matte 5 kursen inskriven i min individuellt studieplan - och i så fall får man rätt att göra prövning i den kursen /prövningsavgift är 500 kr men skola kan befria en elev från avgiften/.
    Som gymnasieelev kan du bara göra prövning på din egna gymnasieskola och endast i de kurser som finns i din Individuella studieplanen. Och gör du prövning innan du får examensbevis, bör kursen kunna ingå i ditt examensbevis (troligtvis som Utökad kurs, men det spelar ingen roll för betyg i utökade kurser bidrar också till jämförelsetalet, om de ger Meritpoäng - det spelar alltså roll Vilket Betyg du får i den kursen; även E-betyg ger dig meritpoäng, men högre betyg är fördelaktigare att få).

    "Min plan" (ovan) faller tyvärr inte under "elevens rättigheter" och jag kan inte lova att din skola godkänner det.

    Du får gärna samråda med personal på din skola - i första hand med SYV. Det kan hända att de har andra idéer och förslag.

    Hälsningar och lycka till med dina studier!

    ANNA