Denise
    Hej!
    I gymnasiet hoppade jag av franska 3 vilket resulterade i ett automatiskt F. Ett år efter studenten flyttade jag däremot till Frankrike och pluggade franska där i 9 månader. Nu undrar jag hur detta kan föras in i mina betyg utan att behöva gå en hel kurs. Är det så att jag måste göra DELF? Och om jag gör det, kommer det synas i mina gymnasiala betyg då?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Denise,
    det finns 2 möjligheter att få betyg i en gymnasial kurs - Franska 3: läsa kursen eller göra prövning i den.

    Varför inte söka till Komvux ex. distans - på heltid läser man en sådan kurs på fem veckor men om du har mycket goda kunskaper, är det inte omöjligt att få betyg även snabbare än på 5 veckor?

    Prövning - om du hittar var du kan göra prövning. Prövning kostar 500 kr. Läsa på komvux är kostnadsfritt. Det är också oftast lättare att få högre betyg om man läser en kurs (jämfört med prövningen).