Lotta
    Hej! Jag har läst på högskolan men tagit för få poäng för att få fortsatt CSN på högskolenivå. Jag vill nu läsa kurser på komvux, men kan jag få CSN på komvuxnivå då? Jag har googlat runt och sett att det tydligen är olika ”potter”, så prövar dom resultat från varandra? Snälla svara, har frågat CSN men dom ger mig inget svar!

    Tck på förhand

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lotta,

    att det är Olika "pott" stämmer, men det betyder inte att det är helt oberoende av varandra... Det är CSN´s beslut som kommer att gälla. Visst finns det regler, men kan också finnas Undantag. Oavsett vad jag eller någon annan säger till skriver till dig, kommer ändå beslut från CSN gälla. Därför tycker jag att du kan ringa dem. Väntetid kan vara lång - men det kan ändå vara värt det.
    Svara måste CSN göra. Det kan ta tid, men svara måste de göra.

    Sedan är det också så att du måste bli Antagen och Påbörja läsa på komvux för att kunna få ut Studiemedel... detta även om du "i princip" skulle få rätt att få studiemedel för studier på komvux.
    Sök till komvux. Det är tyvärr inte säkert att komma in på komvux. Om du blir ANTAGEN till komvux, det är då det blir viktigt att veta om du får eller inte får studiemedel.
    Sedan är det också så att du blir troligtvis inte "avstängd från studiemedel på livstid" - utan om du "tar" ett antal poäng först, då kan CSN sedan "koppla på" studiemedel igen - så brukar det vara.

    Som sagt, är det tyvärr så att vad jag tycker spelar ingen roll. Du måste få svar från CSN. Reglerna står på www.csn.se men sedan måste reglerna också Tolkas och Tillämpas och det är den tolkningen som Studiestödsutredare på CSN gör som gäller, inte den tolkningen som t.ex jag eller någon annan som ej jobbar på CSN skulle göra.

    Hoppas du får snabba och positiva svar - både från Komvux (Antagningsbesked) och från CSN! Håller tummarna för dig!

    ANNA