Sebastian
    Hej! precis som rubriken lyder så undrar jag ifall Matte 2 räcker för en "ihopsnickrad" examen ifrån samhällsprogrammet?
    När jag diskuterade det med en syv här i Malmö så sa hen att det ej skulle vara några problem. Men efter att ha sökt Komvux och blivit antagen så sökte jag lite själv och de verkar ej som att det kommer att gå? Tacksam för snabbt svar. Med vänlig hälsning Sebastian.
    • Julia : Beslut får fattas av rektor på just "din" komvux. Jag ska nu också skriva ett svar på din fråga.
    • Julia : Jag har nu även utökat (två ggr) mitt svar till dig, var god läs nedan! :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sebastian,
    vi sökte svar på en liknande fråga hos flera olika sakkunniga och fick olika svar... Vi kom - efter många "om-och-men" fram till att det är Rektor på komvux som får fatta det beslutet.
    Saken är den att elever på ungdomsgymnasiet som byter program och redan har med sig betyg i matematik 2a och läser på en ny skola mot examen från samhällsvet.programmet får ta in betyget i matte 2a in i sin examen OM REKTOR HAR FATTAT BESLUT OM INDIVIDUELLT ANPASSAT PROGRAM. Huvudsyfte med Beslut om Individ.anpassat-program är att inte förlända studietid "i onödan", som det heter.

    OM SYV PÅ DIN KOMVUX SA ATT DET ÄR OK, be det "i skrift" - alltså gör den officiella planeringen - Planering mot Examensbevis och be SYV-en underteckna och sätta "stämpel" på den... så att det blir som ett dokument. Spara sedan en kopia på det dokumentet - eller ännu bättre ta original och så får SYV-en på komvux behålla en kopia.
    Allt detta för att det sedan ej skulle uppstå svårigheter enlig modellen "Har jag sagt det ? Är du säker? Det minns inte jag... ". Personal på komvux kan också "bytas ut" - ex. om den gamla syv-en och/eller rektor blir sjuka eller föräldralediga och det kommer ny personal som har en annan åsikt, då kommer Planering mot examensbevis som ett Dokument blir till myckt stor hjälp för dig.

    Enligt vad vi lyckades få fram så är det så att i fall man redan har betyg i matematik 2a, så brukar rektor på komvux besluta att ta in det betyget in i examensbeviset från SA-programmet, men om man ej har ngt. betyg i matte på nivå 2 - då inkluderar man i planeringen att läsa matematik 2b /eller göra prövning i matematik 2b/. Det är precis som på ungdomsgymnasiet, alltså - att man läser matte 1b och sedan 2b på SA-programmet men om man redan har betyg i matte 2a eller 2c - då brukar rektor OFTAST fatta beslut om Individ.anpassat program. Vi har inte hört talas om att någon rektor vägrade fatta ett sådant beslut... men kan inte lova att det aldrig ägt rum.
    Det är alltså en bedömningsfråga; reglerna är otydliga på den punkten... eller snarare så att undantag får göras. Dock kan rektor på komvux i din kommun "sätta ner foten" och vägra göra ett undantag och du kan i så fall inte göra ngt. för att "hjälpa det" utan blir tvungen att skaffa dig betyg i matte 2b i så fall.

    • : Tack så mycket för snabbt svar. Jag har ställt frågan till den skola jag ska läsa på nu. Desvärre minns jag ej vad syven hette. Men jag minns att hon sa att på grund av att jag läst matte 1a tidigare så går det.. Mvh Sebastian.
    • Julia : Examensbevis är det Komvux i den kommunen som du är folkbokför i, som kommer att utfärda. Komvux i olika kommuner gör olika vad gäller Vem som ger utbildning; det kan finnas varianter som "i egen regi" eller "vi köper alla våra kurser hos andra kommuner" eller "vi köper kurser på olika ställen, bl a hos privata skolor"... Oavsett vilken skola du kommer att läsa på - så är det Rektor på KomVUX i den kommunen där du är folkbokförd, som är ansvarig för utfärdandet /och med det också för INNEHÅLL/ av Examensbeviset. Om du läser mot Examensbevis - är mitt råd att du gör PLANERING av Examensbevis som ett Dokument: de här kurser ska ingå i mitt Examensbevis... av dem några "planerade kurser" som du ännu inte har läst... Tänk dig en skiss - när man bygger ut ett hus... på ritningen ser man den framtida delen av huset som det Kommer att se ut, när det blir färdigt - och den "ritningen" /i ditt fall Planering av examensbeviset/ behöver godkännas på förhand, innan man börjar bygga (läsa kurser).