Alex
    Hej! Jag läser naturvetenskaps programmet på hersby gymnasium. Min fråga är: Kan jag få full extra merit utan spanska 3 och 4?

    Jag läste att matte 5 + matte specialisering ger 1.5 merit och
    Engelska 7 ger 1 merit. Då blir det 2.5 utan spanskan. Men stämmer det verkligen att matte specialisering ger 0.5 merit?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alex,

    se gärna info på Gymnasieguiden.se/informeras/merit
    Mattekurser kan ge meritpoäng redan från matte 2; allt beror på Vilken matte-behörighet just "din högskoleutbildning" kommer att kräva av dig.
    Max antal meritpoäng för mattekurser är 1,5 och söker man till t.ex juristprogrammet eller till konstfack där matte ej krävs för särskild behörighet får man max i merit för matte 2, 3 och 4; men söker man till civilingenjörsprogrammet där matte 4 krävs, då måste man ha högre kurser än matte 4 för att tjäna in MERITPOÄNGEN och i så fall ger matte 5 en och matte specialisering en halv meritpoäng.
    vänligen
    ANNA

    • : Om jag läser engelska 7, matte 5 och matte specialisering så får jag alltså full extramerit för både juristprogrammet och civilingenjörsprogrammet till exempel?
    • Anna : Ja, Om du får GODKÄNDA BETYG i eng7 och matte 5 & mattespecialisering (att "läsa" kurserna räcker inte - utan man måste få godkända betyg i dem) då får du max i merit till alla högskoleutbildningar i Sverige (i alla fall som behörighet ser ut idag, när ingen högskoleutbildning kräver varken sig eng 7 eller högre kurser än mate 4).
    • : Tack för hjälpen!!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer