anonym
    Hej! Det är så att jag fick ett F på mitt gymnasiearbete och ska nu få göra särskild prövning till hösten. Det är så att jag inte vill göra den särskilda prövningen på den skolan som jag gick på. Jag undrar om jag har rätt att få göra det på en annan skola? Om det är så att jag inte får göra det på en annan skola så har jag tänkt göra den på komvux men då undrar jag om jag kommer att hamna i en annan urvalsgrupp när jag senare söker till högskolan?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    om du fick Förlängd studietid på din gymnasieskola, dvs ej fick ut ett Studiebevis - då är du fortfarande elev på din egen gymnasieskola; en annan skola kommer i så fall inte erbjuda dig varken sig undervisning eller möjlighet att göra prövningar (detta pga en annan skola får ej någon ekonomisk kompensation för en elev som är inskriven i "en annan skola").
    Om du tar ut ett Studiebevis från din nuvarande gymnasieskola, kan du göra GA överallt - där du hittar möjlighet till det; att "läsa" GA-kursen kan du i så fall på Komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Och det är en KOMPLETTERING; du kommer i så fall få ut Examensbevis från Komvux (du "förlorar" då också betyg i idrott och hälsa 1, detta pga det från 1 jan 2017 ej längre tillåtet att ta in betyg i Idrott-och-hälsa 1 in i examensbevis från KomVUX). Ditt examensbevis från komvux där endast en kurs /GA/ blir en KomVUX-kurs kommer att räknas som "komplettering"; du prövas då endast i BII, kompletterings-gruppen /ej i BI, som är en direktgrupp/.
    Att få Förlängd studietid för att kunna bli klar på längre tid än 3 år och ta ut examenbevis från sin gymnasieskola är ett Undantag; en Förmån, kan man säga... det är inte alla som får det, som önskar det.

    Fördelen med att du tar ut Studiebevis och går till Komvux kan vara att du kanske kan läsa några till kurser på komvux och ta in de nya kurserna in i ditt examensbevis; och på så sätt höja ditt meritvärde. Jag kan inte lova dig att det är möjligt. Då Komvux har begränsade resurser, kan de mycket väl /i din kommun/ säga att du behöver endast GA-betyget för att bli "klar"... så får du inte läsa ngt. mer. Det kostar ju pengar att erbjuda undervisning. Det får du diskutera på KomVUX i din kommun (där du är folkbokförd).

    Vänligen
    ANNA

    • : Hej Anna! tack så jättemycket för ditt svar! Om jag har förstått det rätt så kan jag nu göra en särskild prövning på en annan skola om jag har studiebevis?
    • Anna : Om du har studiebevis, blir din prövning en KOMPLETTERING - och du har göra prövningen på vilken skola som helst - i hela Sverige; det behöver inte vara i den kommunen där du är folkbokförd.