Merem

    hej det är så att jag ska ta studenten i år, men jag vet inte riktigt om jag har gy-examen. Jag går i natur, där jag har fått F i kemi 2, fysik 1, och matte 4, men jag har en utökat kurs kan man byta ut ett av F till mitt utökade kurs, eller inte, vad jag vet så behöver man inte få godkänt i allt för att få gymnasie examen,

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Merem,
    om du kommer att få ut Examensbevis eller Studiebevis - måste du fråga SYV på din skola. Detta för att det är inte elever själva som fritt bestämmer hur de kan byta kurser...

    Sedan spelar det också roll om du på NA-programmet läste inriktning Naturvetenskap eller Naturvetenskap-och-Samhälle.

    Det är nämligen så att i examensbeviset från gymnasiet måste ALLA KURSER INOM EN AV INRIKTNINGAR (inriktningskurser) finnas med som vanliga kurser, ej U-kurser.

    Fysik 1a måste du har som en "vanlig kurs", ej U-kurs, oavsett inriktning på NA.

    Sedan är det så att i fall du läste inriktning Naturvetenskap måste även Kemi2, Fysik2, Biologi2 och Matte 4 finnas med i ditt examensbevis som "vanliga kurser", ej U-kurser.
    Däremot om du läste inriktning Naturvet-och-samhälle - kan du ha både Kemi 2 och Matematik 4 som U-kurser (om poängen, för övrigt, skulle räcka för att Utan de 2 kurser ändå uppnå 2500 poäng).

    Du får gärna se på Programplan för NA >>>; där ser man att i inriktning "samhälle" ingår Geografi 1, Samhällskunskap 2 + en "naturvetenskaplig kurs".
    Om du ej har betyg i Geografi 1 och i Samhällskunskap 2 går det i så fall inte att "låtsas" som om du läste inriktning "samhälle"; Om du däremot har betyg i de 2 kurser, då skulle du ev kunna ta ut examensbevis från inriktningen Natur-och-samhälle på NA.

    Prata med SYV på din skola så fort du kan. och Lycka till!

    ANNA
    P.S: om det blir så att du får Studiebevis - ta det till SYV på komvux så fort du kan och gör upp en plan på hur du ska läsa för att uppnå kraven för examensbevis från komvux. Det är friare kurssammansättning på komvux.