Ruben
    Min situation är såhär, när jag flyttade till sverige var jag 13 år (åk5) sen blev jag seriös sjuk och var hemma i 2 år efter det pluggade språk i 1 år och fick börja direkt åk 9 i en svensk skola, har gått klart även gymnasiet, men jag har ej riktiga kunskap från grundkolan i ämnena så som fysik kemi biologi och lite matte även, vad kan jag göra nu?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej! Du kan vända dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd eller söka till en folkhögskola. Både komvux och folkhögskolorna har utbildningar både på grundskole- och gymnasial nivå.

    På komvux får man göra nivåbedömningstester i svenska, engelska och matematik och bli ”placerad” på rätt nivå i de ämnena.

    Inom matte kan du själv göra nivåbedömning med hjälp av www.matteboken.se