M
    Hej!
    Jag går samhällsvetenskapliga programmet och ska börja tvåan till hösten.

    Jag undrar lite över meritpoäng. Jag har läst spanska 3, vilket ska ge 0,5 meritpoäng och ska även läsa spanska 4 till hösten. Detta ska ge 1 meritpoäng. Min fråga är då om det finns en chans för mig att få maxmerit ändå? Kan jag läsa både matte 3b samt engelska 7, eller bör jag välja mellan dem?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej M,

    läs gärna på gymnasieguiden.se/informeras/merit

    Max antal meritpoäng som man kan få är 2,5 och ingen kan få fler.
    Följande kombination ger mas i merit
    godkända betyg i Moderna språk 3, 4 och Engelska 7.

    Ang. kurser i matematik  - så spelar det roll vilken mattekurs som krävs för Särskild behörighet till just Din högskoleutbildning. Det finns info om det på gymnasieguiden.se/informeras/merit.
    Ex. om man söker till jursitprogrammet där matte ej krävs för särskild behörighet, får man en halv meritpoäng för vardera matematik 2 och 3... med det får man 1.0 för matte när man får godkänt betyg i matte 3. Och tillsammans med mod.språk 3 och 4 - blir det max i merit /och Eng 7 behövs i så fall inte/.
    Om din skola kan ge möjlighet att läsa både matte 3 och eng 7, får du fråga på din skola ... Det kan vara så att de kurserna kommer att gå samtidigt - och du kan ju inte klona dig? Då kommer det inte att gå... Men annars är det bra att kunna mer matte och att kunna mer engelska!