Patricia
    Jag har planer på att söka till sjuksköterskeutbildningen. I gymnasiet gick jag Samhälle (beteendevetenskap) och funderar nu på om jag Ska studera till undersköterska på komvux först. Min fråga är då, får jag mer merit av de kurser jag går på komvux eller det kommer inte räknas med?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Om du har examensbevis från gymnasiet är chansen liten att komvux skulle ta in dig på undersköterskeutbildningen. Om du har tur och får plats på undersköterskeutb., så kanske du kan ta ut ett nytt examensbevis - "från Vård- och omsorgsprogrammet" och söka med det examensbeviset in på högskoleutbildningen. Men om du ej tar ut ett nytt examensbevis, kommer inte kurserna från undersköterskeutbildningen räknas in och du får inga formella fördelar. Informella fördelar blir att du skaffar dig mer kunskap och erfarenhet inom vården, vilket är ju i o f s jättebra!