Annii
    Hej
    Jag har läst klart naturventenskapsprogrammet och min slutresultat är bara E och max D inget högre än så men efter gymnasiet sökte jag yrkehögskola och läste Elektronikingenjör men avslutade mitt i, nu vill jag börja högskola och plugga Energiingenjörsprogrammet i mdh men vet inte om jag kommer räkna med mina kurser som jag har läst i yrkehögskolan och få merit på det t.ex så finns det en kurs som heter CAD i Energiingenjörsprogrammet som jag har läst det är inte säkert samma men undrar hur det fungerar om man har tagit samma spår som mig.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Anab!

    Högskola & Yrkeshögskola är två olika utbildningsformer och poängen översätts inte mellan dem, tyvärr.

    Du söker till högskola på dina gymnasiala betyg.

    Det är endast om någon form av Alternativ antagning äger rum, så kan högskola ta hänsyn till dina studier på yrkeshögskola.

    Om du är behörig till en viss högskoleutbildning, kan du i så fall göra Högskoleprovet för att komma med i HP-urvalsgruppen och då får du en extra chans att komma in på en högskoleutbildning - i HP-urvalsgruppen.

    Tips: se om det finns någon ny Yrkeshögskoleutbildning som kanske är attraktiv för dig. Hela utbudet finns på www.yhguiden.se

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig och önskar dig Lycka till i din studieplanering!

    L. :)

    Liselotte

    OBS! allt som är i blått (text i blå färg)i våra svar är klickbara länkar där mer info finns