Ramla
    Hej!
    Jag håller på att läsa upp ämnen för att komma in på läkarlinjen. Jag antar att jag kommer konkurrera i gruppen BI och undrar om matte 5 kommer ge mig nåt merit poäng?
    • : Hej!
    • : Hej igen! Jag haf godkännt betyg bara i engelska 7 som ger 1 meritpoäng?! Hur mycket meritpoäng ger matte 5?!
    • Anna : Om matte 4 krävs för särskild behörighet, vilket det gör på läkarprogrammet, då ger matte 5 en meritpoäng. Du kan få ännu 0.5 i merit för godkänt betyg i matematik specialisering och på så sätt uppnå max i merit.

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Ramla,

    om du håller på att läsa upp ämnen - då gissar jag på att du kommer att konkurrar i BII, kompletteringsgruppen; Till läkarprogrammet krävs det matte 4; och i så fall ger godkänt betyg i matte 5 - en meritpoäng. Men sammanlagt kan man inte få mer än max 2,5 i merit. Så, om du t.ex redan har godkända betyg i engelska 7 och i moderna språk 3 och 4, då har du redan maximalt antal meritpoäng, och kan i så fall inte få fler.

    Läs gärna om reglerna kring meritpoäng på >> gymnasieguiden.se/informeras/merit