Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Madeleine,

    jag tror du och "din syv" menar olika saker. Du har rätt i att man inte kan få Meritpoäng för F-betyg. Det är endast godkända betyg som ger Meritpoäng>>

    När din syv svarade att du får "poäng" för matte 3b, för att F är också ett betyg, menar hen att det går att ha några F-betyg i examensbeviset, dock inte för många. Max 250 F poäng kan man ha. På så sätt så får man poäng för F betyg (inte meritpoäng) men man uppfyller "volumkraven" för att kunna få examensbevis och på så sätt även grundläggande behörighet. T.ex om man har 2250 godkända gymnasiala poäng "bara" och inget mer, uppfyller man ej kraven för gymnasieexamen. Men har man "ovanpå det" även 250 F-poäng, då uppfyller man kraven och kan få ut examensbevis.

    Läs i Kraven för gymnasieexamen>> och du ser att ett av kraven är att man har tillräckligt antal "betygsatta poäng" och F är också ett betyg, dvs din syv har rätt - du får poäng även för F betyg, dock kallas de inte för Meritpoäng.

    Hoppas det blev lite klarare nu!

    Bästa hälsningar

    Peter Syv